dc.contributor.author | Kruszelnicki, Wojciech | |
dc.date.accessioned | 2013-06-04T17:12:19Z | |
dc.date.available | 2013-06-04T17:12:19Z | |
dc.date.issued | 2013-04-01 | |
dc.identifier.citation | W. Kruszelnicki, Transformacja czy transmisja? Edukacja humanistyczna wobec problemów „przeniesienia” w relacji pedagogicznej, "Kultura i Edukacja 2013, nr 1, s. 42-61. | pl |
dc.identifier.issn | 1230-266X | |
dc.identifier.uri | http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1840 | |
dc.description | Artykuł opublikowany w "Kultura i Edukacja" 2013, nr 1. | pl |
dc.description.abstract | W artykule tym chcę omówić w kontekście pedagogicznym działanie mechanizmu, który w relacji psychoanalitycznej Sigmund Freud nazywał „przeniesieniem”, oraz rozwinąć ów wątek o istotne, także dla pedagogiki, komentarze Jacques’a Lacana wpisującego freudowską naukę o przeniesieniu w szerszy kontekst funkcjonowania autorytetu, jakim jest problematyka wiedzy jako takiej. Celem tego badania jest nie tylko zwrócenie uwagi na szereg obecnych w psychoanalizie tropów mogących wzbogacić teorię pedagogiczną, w szczególności zaś refleksję pedeutologiczną, o nowe impulsy intelektualne. Chodzi przede wszystkim o wskazanie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych stron mechanizmu przeniesienia (polegających odpowiednio na wspieraniu procesu uczenia się oraz jego hamowaniu) i w ten sposób spojrzenie z trochę innej perspektywy na ambiwalencję nauczycielskiego autorytetu w klasie szkolnej. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Adam Marszałek | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | autonomia. | pl |
dc.subject | transmisja | pl |
dc.subject | autorytet | pl |
dc.subject | emancypacja | pl |
dc.subject | Lacan | pl |
dc.subject | Freud | pl |
dc.subject | psychoanaliza | pl |
dc.subject | pedagogika krytyczna | pl |
dc.subject | nauczyciel | pl |
dc.title | Transformacja czy transmisja? Edukacja humanistyczna wobec problemów „przeniesienia” w relacji pedagogicznej | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Wydział Nauk Pedagogicznych, Dolnośląska Szkoła Wyższa | pl |
dc.description.eperson | Wojciech Kruszelnicki | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |