Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrodzki, Marcin
dc.date.accessioned2020-06-12T12:04:50Z
dc.date.available2020-06-12T12:04:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-83-944120-3-6
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/18486
dc.descriptionSpis treści Słowo wstępne – Janusz Danecki …..........................................................11 Wprowadzenie …........................................................................................17 Szkoły krytyki naukowej w studiach nad wczesnym islamem i Koranem …......21 Szkoła sceptycyzmu w islamistyce ….........................................................26 Koran – casus specificus ….........................................................................30 Typologizacja tematyczna dyskursu nad wczesnymi dziejami islamu …..........39 Problem bazy źródłowej arabskiej i niearabskiej …..........41 Wybór teorii szkoły sceptycyzmu …..........................................................47 Rozdział I Günter Lüling – islam nietrynitarną wiarą praojców …..............................49 W poszukiwaniu pierwotnej struktury Koranu ….......................................53 Najstarsza warstwa tekstu Koranu …..........................................................58 Druga warstwa tekstualna Koranu …..........................................................61 Prorocy anielskimi wysłannikami niebios …..............................................67 Islam rdzenną wiarą Abrahama i plemion …..............................................71 Trzecia i czwarta warstwa tekstu Koranu …...............................................74 Koran wyrazem zrywu wolności ducha …..................................................84 Mecca Mahometi …....................................................................................86 Postprofetyczny islam i instytucjonalizacja wiary ….................................89 Hellenizacja wiary praojców …..................................................................94 Teoria bez kontynuacji …............................................................................98 Rozdział II John Wansbrough – studium krytyki tekstu Koranu …...............................102 Historia form literackich w islamistyce …..................................................103 Wansbrough a tradycyjna metodologia badań nad islamem …..................106 Modułowa struktura i niejednolity styl Koranu …......................................112 Warianty tekstu koranicznego ….................................................................119 Stabilizacja tekstu koranicznego ….............................................................128 Topografia narodzin islamu i stabilizacji tekstu Koranu …........................134 Od materiałów profetycznych, poprzez osobę proroka i sunnę do Koranu ..140 Wsteczna projekcja dziejów według schematów tradycji biblijnej …........146 Relacja Koran-sunna …..............................................................................149 Sakralizacja języka – ostatni etap kanonizacji Koranu …...........................151 Niereligijny charakter podbojów i szerszy problem niehistoriograficznego charakteru literatury …................................................................................155 Wsteczna projekcja dziejów jako forma kształtowania tożsamości – dygresja ..159 Krytyka metody Wansbrough ….................................................................137 Rozdział III Patricia Crone – eksperyment ze źródłami niemuzułmańskimi …..............165 Niehistoryczność źródeł tradycji religijnej ….............................................169 Brak ciągłości tradycji ustnej …..................................................................175 Hagaryzm zamiast tradycji islamu …..........................................................180 Hagareni, hidżra i historyczny Mahomet …................................................184 Od judeohagaryzmu do islamu …...............................................................188 Koran księgą Hagarenów …........................................................................191 Koncepcja poddaństwa Bogu a samarytanizm ….......................................193 Mekka w krainie Nabatejczyków …............................................................195 Mekkański handel …...................................................................................199 Geneza prawa religijnego ….......................................................................203 VII wiek n.e. pod obcym jarzmem …...........................................................206 Echa hagaryzmu ….....................................................................................208 Rozdział IV Yehuda D. Nevo – geneza islamu oczyma izraelskiego archeologa …......214 Abrahamizm u korzeni islamu …...............................................................216 Wpływ judeochrześcijaństwa, „niesprecyzowany monoteizm” i narodziny islamu ….....................................................................................................219 Napływ Arabów z południa i fikcja muzułmańskich podbojów …............223 Syro-Palestyna przed islamem …...............................................................228 Wschodnia polityka Bizancjum ….............................................................233 Lata 30. VII wieku – Arabowie sięgają po władzę …................................239 Przegląd źródeł niearabskich do historii islamu …....................................244 Wczesne losy arabskiej państwowości i osoba proroka Arabów …...........250 Geneza Koranu ….......................................................................................259 Rozdział V Inârah – od filologicznej tezy Luxenberga, poprzez dogmatyczne rozważania Ohliga, po numizmatyczne ustalenia Poppa ….......................268 Zapomniane dziedzictwo kultury syryjskiej w islamistyce …...................270 Koran odczytany na nowo ….....................................................................273 Metoda Luxenberga …...............................................................................276 Syryjski pismem źródłowym Koranu …....................................................287 Koran poematem nostalgicznym przesiedlonych Arabów ….....................293 Kreowanie religii wstecz ............................................................................301 Wydanie krytyczne – który tekst Koranu? …............................................304 ‘Muzułmanie’ i ‘islam’ oczyma innowierców ….......................................307 Chrześcijańska symbolika monet imperium arabsko-muzułmańskiego ....314 Początku islamu na Półwyspie Iberyjskim …............................................324 Recepcja wyników badań …......................................................................337 Zakończenie…...........................................................................................342 Bibliografia...............................................................................................352 Indeks …....................................................................................................389pl
dc.description.abstractBadania prehistorii islamu oraz poszukiwania źródeł religii muzułmańskiej, zarówno w tym wymiarze duchowym jak i materialnym, od wieków stanowiły pole dla bezlicznych dociekań naukowych, opieranych na dostępnych dowodach i przesłankach – zabytków literatury, sztuki, archeologii, epigrafiki, paleografii i wielu dyscyplin pokrewnych. Myślą przewodnią książki jest stwierdzenie, że islam jako religia, której geneza ginie w pomrokach historii, musiał posiadać w pewnym zakresie swoje źródła w duchowości wcześniejszych kultur i nurtów religijnych / filozoficznych / ideologicznych późnego antyku, poprzedzających go chronologicznie. Jest to więc próba badania ciągłości całokształtu procesów historycznych, które doprowadziły do uformowania się zrębów muzułmańskiej wiary w takiej, a nie innej formie, w tym a nie innym czasie, w tym a nie innym miejscu. Narodziny islamu i dwa pierwsze wieki jego dziejów są dla islamoznawców i historyków religii okresem niosącym nieporównywalnie więcej znaków zapytania i dylematów niż pewników. Patrząc na nurtujące badaczy zagadnienia przez pryzmat prawideł krytyki naukowej, niepewności dotyczą już najbardziej podstawowych ustaleń powszechnie uznawanych za niepodważalne aksjomaty. Jeśli odłożyć na chwilę na bok napiętnowane religijnym kerygmatem i późne źródła tradycji religijnej islam, wziąwszy na przykład Koran, nasuwają się fundamentalne pytania: kiedy, gdzie i jak sposób powstał? Z jakiego środowiska pochodzi? Dla kogo został napisany – kto był jego grupą docelową? W jakiej postaci i w jakim języku powstał? W jaki sposób przekazywano Koran w jego najstarszej fazie? Kto, kiedy, w jaki sposób i w jakim celu go skodyfikował? Czy możliwa jest rekonstrukcja koranicznego tekstu najbliższej tzw. wersji autograficznej? Autor przedstawia w swojej książce i poddaje krytycznej analizie pięć współczesnych teorii naukowych, których przegląd ma na celu przybliżenie nas do odpowiedzi na te pytania, a przynajmniej zakreślenie tła Sitz im Leben i zakresu badawczego, w którym należy ich szukać. Badania autora, oprócz źródeł literackich, bazują również na osobistych kontaktach z autorami w/w teorii naukowych w czasie pobytów badawczych w USA i Niemczech.pl
dc.description.abstractThe book outlines and critically assesses scholarly achievements of the Western school of Islamic scholarship (within the field of modern Islamic studies), in the context of literary-critical research on the origins of Islam, sources of early Islamic spirituality, the development of dogmas of the oldest period of Islam, with particular emphasis on a number of key issues which have remained for years the main object of scholarly research in the above mentioned field: the genesis and the emergence of Qur’anic text, the position and importance of the literary works of early Muslim tradition for the formative process of the Islamic dogmatism, the role of the literary legacy of neighboring cultures (from the period contemporary to the birth of the Muslim religion) for the historiographical description of processes accompanying the genesis and evolution of the foundations of a new, independent religion, the scope of the influence of other Late Antique religions and philosophical currents on the formation of Islam. The book enables a comprehensive use of the information about different theses, theories and the latest scholarly achievements of the modern skeptical thought on the early history of Islam, touching in an interdisciplinary way on selected problems from the fields of literature studies, religious studies (history of religion, theology), cultural studies, historiography and linguistics. English translation of the books title: "Pantheon of skeptics. Review of modern scholarly theories on the origins of Islam”.en
dc.language.isopl
dc.publisherUniwersytet Warszawskipl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectwczesny islampl
dc.subjectislampl
dc.subjectgeneza islampl
dc.subjectarabistykapl
dc.subjectkoranistykapl
dc.subjectKoranpl
dc.subjectźródła islamupl
dc.subjectsemitystykapl
dc.subjectCronepl
dc.subjectLuxenbergpl
dc.subjectNevopl
dc.subjectearly Islamen
dc.subjectIslamen
dc.subjectgenesis of Islamen
dc.subjectArabic studiesen
dc.subjectQur'anic studiesen
dc.subjectQur'anen
dc.subjectsources of Islamen
dc.subjectIslamic studiesen
dc.subjectSemitic studiesen
dc.subjectCroneen
dc.subjectLülingen
dc.subjectLuxenbergen
dc.subjectNevoen
dc.subjectLülingpl
dc.subjectislamistykapl
dc.subjectArabic Languageen
dc.subjectArabic Linguisticsen
dc.subjectSyriac Studiesen
dc.subjectSyriac Christianityen
dc.subjectQuranic Exegesisen
dc.subjectQuranic linguisticsen
dc.subjectarabskipl
dc.subjectpochodzenie islamupl
dc.subjectWansbroughpl
dc.subjectWansbroughen
dc.subjectOhligpl
dc.subjectOhligen
dc.titlePanteon sceptyków. Przegląd współczesnych teorii naukowych poświęconych genezie islamupl
dc.title.alternativePantheon of Skeptics. Review of contemporary scholarly theories devoted to the genesis of Islamen
dc.typebookpl
dc.contributor.organizationKatedra Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiegopl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska