Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBoroch, Robert
dc.date.accessioned2020-06-23T09:23:40Z
dc.date.available2020-06-23T09:23:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBoroch, R. (2017), Obrona antropologiczna oczami semiotyki. Poster. Seminarium "Nowej Polityki Wschodniej". Toruń.pl
dc.identifier.other10.13140/RG.2.2.13790.46402
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/18520
dc.description.abstractObrona antropologiczna to spontaniczne lub zorganizowane działania społeczności wobec agresji antropologicznej. Agresja antropologiczna przybiera formy konfliktu informacyjnego, ideologiczne czy symbolicznego. Każde działanie podejmowane w ramach agresji antropologicznej ma na celu opanowanie przestrzeni informacyjnej oraz zastąpienie „narracji zastanej” „narracją zideologizowaną”. W tym sensie, teoretycznie, podejmowane są działania mające na celu utrwalenie i rozpowszechnienie „narracji zastanej”. Racjonalne jest więc założenie, że formy przeciwstawiania się agresji antropologicznej są działaniami obronnymi, uzasadnionymi etycznie z punktu widzenia zaatakowanego. Jednakże stwierdzenie to jest problematyczne, ponieważ określenie różnic między działaniami agresywnymi a działaniami obronnymi jest zideologizowane i zrelatywizowane. Obrona antropologiczna niejednokrotnie przyjmuje formy biernej agresji w wymiarze symbolicznym, wykorzystując dostępne artefakty, które zostały pozostawione przez hosta. Takimi artefaktami mogą być nekropolie, pomniki, budynki użyteczności publicznej, infrastruktura logistyczna, itd. Wytwory materialne kultury-host stają się „impulsem” stwarzającym kulturę-napływową. Kultura-host pozostaje tylko w okresie początkowym w relacji horyzontalnej z kulturą-napływową. W miarę rozrostu pokoleniowego napływowej struktury społecznej, kultura-host staje się semiotycznie i semantycznie zdeformowana (posiada cechy hybrydowe) albo zanika, pozostawiając po sobie jedynie wymiar materialny. Wymiar materialny jest „interpretowalny” w paradygmacie kultury-napływowej. Innymi słowy, artefaktom tym przypisane zostają inne znaczenia i funkcje w typologii kultury-napływowej. Przedmiotem niniejszej prezentacji jest rozważenie potencjalnych możliwości wykorzystania wizualnych systemów znakowych jako narzędzia przeciwdziałającemu agresji antropologicznej. Wykorzystany w prezentacji materiał wizualny został pozyskany podczas wypraw antropologiczno-etnograficznych w miastach warmińskich.pl
dc.language.isopl
dc.rightsUznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/*
dc.subjectantropologia społecznapl
dc.subjectantropologia kulturowapl
dc.subjectsemiotyka kulturypl
dc.subjectagresja antropologicznapl
dc.subjectobrona antropologicznapl
dc.titleObrona antropologiczna oczami semiotykipl
dc.typeconferenceObjectpl
dc.contributor.organizationUniwersytet Warszawskipl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 3.0 Polska