Metody wielowymiarowej analizy porównawczej w kwantyfikacji konkurencyjności regionów
Streszczenie
The paper contains some proposats to appty methods of muttidimensiona) comparative ana)ysis to measurement of competitiveness of regions. The aggregate measure is constructed and used
to study the scate and the directions of changes of competitiveness of regions. The work is mainly
of methodologica) character. Konkurencyjność jest pojęciem coraz częściej i powszechniej stosowanym.
Rozpatrywana w rozmaitych aspektach i przekrojach, zawiera sąd wartościujący. Ma zdecydowany wydźwięk pozytywny, gdyż określa stan pożądany.
F. Chesnais uważa, że „podstawą międzynarodowej konkurencyjności gospodarek narodowych jest konkurencyjność firm, które ją tworzą, ale jednocześnie konkurencyjność gospodarki jest czymś więcej niż przeciętna konkurencyjność przedsiębiorstw".
M E. Porter również twierdzi, że konkurencja toczy się na poziomie przedsiębiorstw, chociaż istnieją przyczyny tego, iż przedsiębiorstwa jednych krajów
są częściej konkurencyjne niż innych.
W „World Competitiveness Report" 1994 konkurencyjność jest traktowana
jako zdolność kraju lub przedsiębiorstwa do tworzenia większego bogactwa niż
to, które tworzą konkurenci na rynku światowym.
Z określeń tych wyłaniają się dwa zakresy konkurencyjności - zakres mikroekonomiczny, obejmujący poziom przedsiębiorstw, czyli pojedynczych podmiotów gospodarczych, oraz zakres makroekonomiczny, dotyczący gospodarki krajowej. Konkurencyjność jest najczęściej w taki właśnie sposób rozpatrywana
i analizowana. Ostatnio zaczęto również dostrzegać zakres pośredni, mezoekonomiczny konkurencyjności, odnoszący się do branż, sektorów bądź regionów.
Zachowania konkurencyjne są przenoszone obecnie coraz częściej z poziomu
przedsiębiorstw lub gospodarki na poziom regionalny
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: