dc.contributor.author | Markowska, Małgorzata | |
dc.contributor.author | Sobczak, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2020-07-31T12:24:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-31T12:24:34Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.citation | System informacji o środowisku dla monitoringu, rankingów i benchmarkingu / Małgorzata Markowska, Elżbieta Sobczak. // Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. - 2004, nr 1009, s. 61-70 | pl |
dc.identifier.issn | 0324-8445 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/18683 | |
dc.description.abstract | Apart from constructing programmes and creating conditions for the sustainable
development, it is essential to carry on the process of diagnosing the state of the environment.
Creating efficient information systems about the environment, both for diagnosing the state it
is in and for the comparison and evaluation of the existing diversification on the level of
a country, region or a smaller spatial unit, as well as for benchmarking, becomes a substantial
challenge for the decision makers.
The article undertakes an attempt to present the selected information bases and systems,
which are used for rankings within countries or regions and for benchmarking. | en |
dc.description.abstract | Globalny program działań, zwany popularnie Agendą 21, wywarł największy
wpływ i miał znaczące konsekwencje dla praktyki zrównoważonego
rozwoju społeczeństw świata. Opracowanie to zawiera zalecenia i wytyczne
dotyczące działań, które powinny zostać podjęte, aby zapewnić trwały
i zrównoważony rozwój świata wraz z harmonogramem i wskazaniem
środków asygnowanych na wyznaczone cele.
W pierwszej części Agendy 21 przedstawiony jest wymiar społeczny
i ekonomiczny problemów rozwoju świata, w drugiej natomiast omówione
są problemy ochrony elementów środowiska i gospodarowania zasobami atmosfery,
gruntów, lasów, terenów górskich, wsi i rolnictwa, oceanów i zasobów
słodkowodnych, gospodarki odpadami i chemicznymi substancjami toksycznymi.
W trzeciej części wymienione są działania, jakie winny podjąć
rządy i inne organizacje, aby wdrożyć wymienione zasady, poprzez uruchomienie
odpowiednich środków, sposobów finansowania i obwarowania międzynarodowe
zaprezentowane w kolejnej, czwartej części.
W rozdziale 40 Agendy 21 wzywa się do rozszerzenia wskaźników jako
narzędzi badania rozwoju zrównoważonego tak, by w jak najlepszy, czytelny
sposób diagnozowały rzeczywistość i umożliwiały oraz usprawniały proces
decyzyjny. Równie ważne bowiem jak programy tworzenia warunków
dla rozwoju zrównoważonego, zgodnego z definicją podaną w tzw. Raporcie
Brundtland , tj., takiego, który „zaspokaja potrzeby współczesności, nie odbierając przyszłym pokoleniom zdolności do zaspokojenia ich własnych
potrzeb”, jest naprawa zniszczeń oraz proces diagnozowania. Stworzenie
sprawnych systemów informacji o środowisku, niezbędnych zarówno do
diagnozowania stanu środowiska, jak i do rankingów oraz benchmarkingu,
staje się istotnym wyzwaniem dla decydentów.
W artykule przedstawiono wybrane bazy i systemów informacji nt. środowiska,
omówiono krajowe systemy informacji o środowisku, które mogą
służyć do rankingów w ramach krajów i regionów oraz do benchmarkingu. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Agenda 21 | pl |
dc.subject | zrównoważony rozwój | pl |
dc.title | System informacji o środowisku dla monitoringu, rankingów i benchmarkingu | pl |
dc.type | article | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu | pl |