Aksjologia i pomiar wartości. Ujęcie filozoficzne, ekonomiczne i eschatologiczne
Streszczenie
Monografię można podzielić na trzy części, z których:
• pierwsza - dotyczy kontekstu filozoficzno – antropologicznego aksjologii
(rozdział I, II),
• druga - związana jest z wartościami i pomiarami gospodarki cyfrowej (rozdział
III, IV i V),
• trzecia - zawiera koncepcje oraz propozycje paradygmatu ekonomicznego, w
kontekście wielowymiarowości człowieka i rozgrywającej się walki Duszę
Świata (rozdział VI).
Autor jako pierwszą stawia tezę, iż odzyskanie tożsamości Boga, dla sfery
poznawczej, warunkuje odzyskanie tożsamości ludzkiej. Tożsamość oznacza
przynależność i siłę, kreującą postawy. Konsekwencją braku tożsamości jest
samotność, lęki, depresje i samobójstwa oraz eutanazje, a także łamani prawa,
przestępstwa, czyli samounicestwienie i destrukcja. Zjawiska te dotykają, w coraz to
większym stopniu, współczesne społeczeństwa. Brak tożsamości prowadzi do zaniku
6
kultury, pamięci, rozmycia więzi, świadomości i osłabienia członków wspólnoty,
które łatwo wkracza w przestrzenie, zdobycia zysku, korzyści za wszelką cenę
(niekiedy cenę drugiego człowieka). Społeczeństwo bez tożsamości poddaje się łatwo
„cywilizacji śmierci”, która niesie całe systemy antywartości, przedstawiając je, jako
korzystne rozwiązania, z punktu widzenia wolności człowieka.
Autor podnosi, iż, w ostatnich wiekach, na gruncie naukowym, stworzono
ideologiczny konstrukt, który kształtował naukę przez wiele pokoleń. Podważył on
tożsamość Boga i tożsamość samego człowieka odrzucając fundamenty nauki, w tym
filozofię Arystotelesa, Platona, św. Tomasza z Akwinu. Przedstawiciele nurtów
deistycznych, agnostycznych, nihilistycznych odeszli od istoty rozumowania i
pozbawili człowieka podmiotowości. Wartość człowieka zależna była od jego
produktywności lub sprawowanego urzędu. Tworzono koncepcje i teorie oderwane
od rzeczywistości i od samej natury człowieka.
Dekompozycja teorii wartości była szczególnie widoczna w filozofii Hegla, K.
Marksa oraz w szkole frankfurckiej. Proces ten badało wielu naukowców, w tym
profesor Tadeusz Guz, profesor Mieczysław Ryba, profesor Marguerite A. Peeters,
dyrektor belgijsko-amerykańskiego Instytutu Dynamiki Dialogu Międzykulturowego
oraz inni. Ich, wieloletnie, prace wykorzystano w Monografii.
Przez stopniową dekompozycję ekonomia została pozbawiona aksjologii, którą w
pewien sposób zastąpiono, ukierunkowaną, etyką w biznesie. W kształceniu
przekreślono zasadność pytań metafizycznych i filozoficznych. Studenci i naukowcy
pozbawieni zostali refleksji, poszukiwań i pytań o sens, byt i miejsce człowieka we
Wszechświecie.
W związku z powyższym Autor proponuje sformułowanie nowego „konstruktu
aksjologicznego” niezbędnego w badaniach naukowych oraz proponuje podjęcie
wzmożonych prac w przeformułowaniu nauk społecznych, których niezbywalną
częścią powinny być poszukiwania aksjologiczne wartości pierwszych (istoty Prawdy
i Dobra) oraz wartości drugich (związanych z rozwijającą się gospodarką).
Kolekcje
- Książki / Books [2915]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska