Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSus, Monika
dc.contributor.authorKaca, Elżbieta
dc.date.accessioned2013-06-17T16:40:10Z
dc.date.available2013-06-17T16:40:10Z
dc.date.issued2011-05
dc.identifier.citationKaca, E.; Sus, M., Trudne początki. Nowa unijna dyplomacja a Partnerstwo Wschodnie.pl
dc.identifier.urihttp://depot.ceon.pl/handle/123456789/1906
dc.description.abstractPowołanie Wysokiej Przedstawiciel Unii Europejskiej do spraw Polityki Zagranicznej i Bezpieczeñstwa oraz podległej jej Europejskiej Służby Działañ Zewnêtrznych (ESDZ) miało poprawić koordynacjê unijnej po - lityki zewnêtrznej. Dotychczasowe funkcjonowanie tych instytucji w za kresie polityki wobec pañstw Partnerstwa Wschodniego doprowadziło jednak do sporów miêdzyinstytucjonalnych i wydłużenia procesu decy - zyjnego. Nie poprawiło również widoczności unijnej dyplomacji w tym regionie. Aby zwiêkszyć skuteczność ESDZ w koordynowaniu polityki Partnerstwa Wschodniego, muszą być spełnione nastêpujące warunki: l Aktywność dyplomatyczna powinna być prowadzona przede wszystkim przez ESDZ (we współpracy z Komisją Europejską). Należy wyjaśnić podział kompetencji w zakresie polityki zagranicznej miêdzy tymi instytucjami a Stałym Przewodniczącym Rady Europejskiej – można rozważyć podpisanie w tej sprawie porozumienia miêdzyinstytucjonalnego. Ponadto powinno być wypracowane stałe porozumienie w zakresie reprezentowania Unii Europejskiej w krajach trzecich miêdzy delegacjami a pañstwami sprawującymi Prezydencjê rotacyjną. l W związku z rozwojem Partnerstwa Wschodniego należy zwiêkszyć liczbê pracowników ESDZ zajmujących siê merytorycznie tym zagadnieniem zarówno w centrali, jak i w delegacjach. Powiêkszenie przyszłego budźetu ESDZ na ten cel jest mało prawdopodobne, dla tego rozwiązaniem może być oddelegowanie narodowych ekspertów z nowych krajów członkowskich. l Europejska Służba Działañ Zewnêtrznych powinna zlecić przeprowadzenie zewnêtrznej, niezależnej oceny struktury zarządzania i na jej podstawie zmodyfikować organizacjê pracy, w tym przepływ informacji i podział zadañ miêdzy różnymi wydziałami. Należy na przykład doprecyzować podział kompetencji w ESDZ (miêdzy działem geograficznym i globalnym, delegacjami oraz specjalnymi przedstawicielami) w zakresie rozwiązywania konfliktów regionalnych. l W celu zwiêkszenia spójności procesu programowania pomocy finansowej w krajach Partnerstwa Wschodniego urzêdnicy ESDZ powinni na jak najwcześniejszym etapie włączać siê w prace Komisji Europejskiej, w tym brać udział we wspólnych misjach w pierwszej fazie programowania pomocy. l Aby delegacje wydawały sprawnie ośrodki pomocowe, należy dopracować procedury decyzyjne w zakresie pomocy finansowej i wyjaśnić kompetencje poszczególnych pracowników, zwłaszcza w zakresie autoryzacji wydatków budżetowych.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Spraw Publicznychpl
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polskapl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.subjectPartnerstwo Wschodniepl
dc.subjectUnia Europejskapl
dc.subjectunijna dyplomacjapl
dc.titleTrudne początki. Nowa unijna dyplomacja a Partnerstwo Wschodniepl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
dc.contributor.organizationCentrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy'ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiegopl
dc.contributor.organizationPolski Instytut Spraw Międzynarodowychpl
dc.description.epersonMonika Sus
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska