dc.contributor.author | Sus, Monika | |
dc.contributor.author | Kaca, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2013-06-17T16:40:10Z | |
dc.date.available | 2013-06-17T16:40:10Z | |
dc.date.issued | 2011-05 | |
dc.identifier.citation | Kaca, E.; Sus, M., Trudne początki. Nowa unijna dyplomacja a Partnerstwo Wschodnie. | pl |
dc.identifier.uri | http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1906 | |
dc.description.abstract | Powołanie Wysokiej Przedstawiciel Unii Europejskiej do spraw Polityki Zagranicznej i Bezpieczeñstwa oraz podległej jej Europejskiej Służby Działañ Zewnêtrznych (ESDZ) miało poprawić koordynacjê unijnej po - lityki zewnêtrznej. Dotychczasowe funkcjonowanie tych instytucji w za kresie polityki wobec pañstw Partnerstwa Wschodniego doprowadziło jednak do sporów miêdzyinstytucjonalnych i wydłużenia procesu decy - zyjnego. Nie poprawiło również widoczności unijnej dyplomacji w tym regionie. Aby zwiêkszyć skuteczność ESDZ w koordynowaniu polityki Partnerstwa Wschodniego, muszą być spełnione nastêpujące warunki: l Aktywność dyplomatyczna powinna być prowadzona przede wszystkim przez ESDZ (we współpracy z Komisją Europejską). Należy wyjaśnić podział kompetencji w zakresie polityki zagranicznej miêdzy tymi instytucjami a Stałym Przewodniczącym Rady Europejskiej – można rozważyć podpisanie w tej sprawie porozumienia miêdzyinstytucjonalnego. Ponadto powinno być wypracowane stałe porozumienie w zakresie reprezentowania Unii Europejskiej w krajach trzecich miêdzy delegacjami a pañstwami sprawującymi Prezydencjê rotacyjną. l W związku z rozwojem Partnerstwa Wschodniego należy zwiêkszyć liczbê pracowników ESDZ zajmujących siê merytorycznie tym zagadnieniem zarówno w centrali, jak i w delegacjach. Powiêkszenie przyszłego budźetu ESDZ na ten cel jest mało prawdopodobne, dla tego rozwiązaniem może być oddelegowanie narodowych ekspertów z nowych krajów członkowskich. l Europejska Służba Działañ Zewnêtrznych powinna zlecić przeprowadzenie zewnêtrznej, niezależnej oceny struktury zarządzania i na jej podstawie zmodyfikować organizacjê pracy, w tym przepływ informacji i podział zadañ miêdzy różnymi wydziałami. Należy na przykład doprecyzować podział kompetencji w ESDZ (miêdzy działem geograficznym i globalnym, delegacjami oraz specjalnymi przedstawicielami) w zakresie rozwiązywania konfliktów regionalnych. l W celu zwiêkszenia spójności procesu programowania pomocy finansowej w krajach Partnerstwa Wschodniego urzêdnicy ESDZ powinni na jak najwcześniejszym etapie włączać siê w prace Komisji Europejskiej, w tym brać udział we wspólnych misjach w pierwszej fazie programowania pomocy. l Aby delegacje wydawały sprawnie ośrodki pomocowe, należy dopracować procedury decyzyjne w zakresie pomocy finansowej i wyjaśnić kompetencje poszczególnych pracowników, zwłaszcza w zakresie autoryzacji wydatków budżetowych. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Instytut Spraw Publicznych | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | Partnerstwo Wschodnie | pl |
dc.subject | Unia Europejska | pl |
dc.subject | unijna dyplomacja | pl |
dc.title | Trudne początki. Nowa unijna dyplomacja a Partnerstwo Wschodnie | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy'ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego | pl |
dc.contributor.organization | Polski Instytut Spraw Międzynarodowych | pl |
dc.description.eperson | Monika Sus | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |