Problemy wiarygodnej wyceny przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej
Abstract
Zaprezentowano podstawowe problemy jakie pojawiają się przy wycenie przedsiębiorstw metodami majątkowymi oraz dochodowymi. Brak informacji o wartości kapitału intelektualnego pozbawia wiarygodności wyceny majątkowe. Dlatego autor proponuje model ustalania kapitału ludzkiego, strukturalnego oraz relacyjnego.
W gospodarce cyfrowej konieczne jest korygowanie wartości przedsiębiorstwa o skutki społeczne prowadzonej działalności. Prowadzić to powinno do zwiększenia wartości kosztu kapitału oraz zastosowanie bilansu rozszerzonego o takie pozycje jak kapitał intelektualny, wykorzystanie baz danych i inwestycje w wolontariat.
Niedoszacowanie kosztu kapitału własnego prowadzić może do przewartościowania spółki i dezinformacji interesariuszy. W przyszłości konieczne staną się redukcje i spadki.
W celu zastosowania autorskiego modelu oraz wskazania różnic z wyceny wykorzystano dane dwóch podmiotów – Grupa Lotos, PKN Orlen.
Collections
- Inne / Other [230]
The following license files are associated with this item: