Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBiałkowski, Andrzej
dc.contributor.authorBonati, Barnaba
dc.contributor.authorDzięcielski, Robert
dc.contributor.authorEichstaedt, Jarosław
dc.contributor.authorKasprzyk, Damian
dc.contributor.authorOrszulak-Dudkowska, Katarzyna
dc.contributor.authorPiątkowska, Krystyna
dc.contributor.authorWoźniak, Alicja
dc.contributor.authorWypych, Piotr
dc.contributor.authorŻerkowski, Michał
dc.contributor.editorBiałkowski, Andrzej
dc.contributor.editorBiałkowska, Katarzyna
dc.contributor.editorSobieszek, Bogdan
dc.date.accessioned2021-01-04T07:33:23Z
dc.date.available2021-01-04T07:33:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationA. Białkowski, K. Białkowska, B. Sobieszek (red.), Ikonosfera hierofanii. Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej i antropologicznym opracowaniu tekstowym, Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne Ethnos, Łódź, 2020.pl
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/19261
dc.description.abstractAndrzej Białkowski Wprowadzenie do Ikonosfery hierofanii W tekście przedstawiono główne założenia merytoryczne „Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej i antropologicznym opracowaniu tekstowym”. We wstępie autor nawiązuje do definicji sacrum i znaczenia świętości w kulturze. To także indywidualistyczna refleksja na temat hierofanii, religijności, tradycji i estetyki. Artykuł stanowi również analizę spostrzeżeń dotyczących współczesnego postrzegania sacrum w odniesieniu do fotografii dokumentujących funkcjonujące do dziś domowe ołtarze oraz wprowadzenie do tekstów przygotowanych przez grono antropologów zaproszonych do realizacji tego projektu Piotr Wypych Święty kąt... Artykuł przedstawia opis ołtarza domowego z domu dziadków autora, który znajdował się w części pokoju zwanej „świętym kątem”. We wstępie przedstawiono nazewnictwo, genezę i zarys historyczny tego zjawiska na przestrzeni lat, następnie autor kontynuuje opis wyglądu i programu obiektów ikonograficznych wchodzących w skład tej „kapliczki”. Jarosław Eichstaedt Ikonosfera i współczesna religijność Współczesna kultura wizualna w konfrontacji z religijnością ujawnia szereg nowych zjawisk. Kultura popularna, również w środowiskach wiejskich, podąża za trendami transkulturalizmu, zmierzając nie w stronę kultury ludowej, ale konglomeratu i hybrydy. Sacrum może pojawić się wszędzie: w mediach, polityce, sporcie, biznesie, sztuce i we wnętrzach domu. Sacrum wkracza w sferę profanum i przełamuje dychotomię tych dwóch sfer i owocuje sacrofanum. Współczesny człowiek żyje w sacrofanum, sakralizacja i sekularyzacja przenikają się wzajemnie, tworząc dwa aspekty jednej rzeczywistości. W ikonosferze religijnej od dawna podejmowana jest wielka próbę oswojenia nowej estetyki. Dla tej estetyki ważne wydaje się być takie przedstawienie, które koniecznie winno mieć status autentycznego doświadczenia. Mamy więc do czynienia z podmianą wartości, kategorie estetyczne zastępowane są etycznymi. Autentyczność doświadczenia zaświadcza prawdę, legitymizuje, nadaje wartość pozytywną i przekonuje. Krystyna Piątkowska Domowe miejsca sacrum - wrażenia ze świata, którego już prawie nie ma oraz antropologicznych zdarzeń. Esej. Przedstawiam opis projektu Andrzeja Białkowskiego i Piotra Wypycha Ikonosfera Hierofanii. Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej i antropologicznym opracowaniu tekstowym. We wstępie autorzy informują, że głównym tematem koncepcji jest zapis, foto-repozytorium, dokumentujący przemiany współczesnej religijności domowej na przykładzie analizy domowych ołtarzy. W tym momencie dwie najważniejsze dla mnie kwestie okazały się założeniami, którymi zajmuję się fotografia i „zapis foto-antropologiczny”. Jakie refleksje wywołują te informacje? Fotografia, podobnie jak nauka i filozofia, konfrontuje nas z różnymi, czasem zaskakującymi przedstawieniami czasu, śmierci, rzeczywistości, istnienia i bytu. Zresztą zobowiązuje nas to nie zapominać o tych, często niewidocznych, rzeczach. Odwołajmy te krótko przedstawione współczesne wypowiedzi o fotografii do dwóch zasadniczo antropologicznych zjawisk - zapytania znanej i cenionej nie tylko w Polsce fotografki Zofii Rydet, a zwłaszcza jej monumentalnej pracy: „Zapis socjologiczny” oraz projektu Andrzeja Białkowskiego i Piotra Wypych, którą nazwałbym „Zapisem antropologicznym AD 2019/2020. Kontynuacja. Świat, który utrwalili i kontynuują A.Białkowski i P.Wypych, ma zupełnie inną fakturę i strukturę aksjologiczną niż u Rydeta - jest rozproszony, fragmentaryczny, zestawiony bez żadnej troski i świadomości semantycznej, na zasadzie połączenia ładne lub ważne artefakty, stanowiące wyspę w gęstej ikonosferze życia codziennego. Nie dość, że kultura przeżywa metamorfozę - ten zawsze dynamiczny proces stał się na tyle intensywny, że być może to, co pozostało badaczom - ratowanie kontekstów i proroctw - w najlepszy możliwy sposób, jest realizowane właśnie przez tego typu procedury i działania etnologiczne. Damian Kasprzyk Natura - kultura - transcendencja. Wokół kompozycji domowego sacrum Przedstawiony komentarz na temat materiału ikonograficznego pozyskanego w Polsce centralnej koncentruje się na zauważonej prawidłowości. W zdecydowanej większości przykłady takie jak malarstwo, krzyż, kapliczka, figurka cygańska, rzeźba drewniana zyskują oprawę i dopełnienie w postaci naturalizmu. Zwykle jest to flora sztuczna, żywa lub suszona. Kompozycje te - z perspektywy ich twórców - stanowią estetyczną i ideologiczną całość, z drugiej strony, choć mamy do czynienia z dwoma odrębnymi składnikami. Wszakże święte obrazy uzyskuje się bez naturalistycznych ozdób, które pojawiają się tylko w domach, w nurcie jakiejś indywidualnej lub środowiskowej potrzeby. Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie, na czym polega istota tej potrzeby, a przede wszystkim skąd ta konsekwencja w budowaniu kontekstu religijnych przedstawień z elementów naturalnych (roślin) czy naśladowania natury. Autor posługuje się koncepcjami estetycznymi, religijnymi i antropologicznymi. W tym ostatnim sięga po opozycję natura - kultura. Katarzyna Orszulak-Dudkowska Dom i sacrum w kulturze polskiej wsi. Tradycja i współczesność. Artykuł przedstawia refleksje nad obecnością i znaczeniem elementów sakralnych w przestrzeni domowej człowieka religijnego w odniesieniu do tradycyjnej polskiej kultury wiejskiej, a także kultury współczesnej. Autorka przedstawia przede wszystkim wiedzę etnograficzną dotyczącą sposobów organizacji przestrzeni życiowej w wiejskim domu, ze szczególnym uwzględnieniem sakralnej funkcji stołu oraz wyglądu i roli tzw. Świętego narożnika i domowego ołtarza. W opisie zawartym w tekście autorka stara się uwzględnić zmiany, jakie zaszły w aranżacji wyposażenia wnętrza domu oraz organizacji przestrzeni sakralnej domu i jego walorów estetycznych. Następnie autorka odwołuje się do dokumentacji fotograficznej ołtarzy znalezionych we współczesnych polskich domach, zgromadzonej w ramach projektu Ikonosfera hierofanii. Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej i antropologicznym opracowaniu tekstowym, realizowany w 2019 roku na terenie województwa łódzkiego. Autorka zauważa, że niezależnie od powszechnych przemian kulturowych zachodzących w otaczającym świecie, we współczesnym polskim domu, jako przestrzeni głęboko naznaczonej prywatnością, wielofunkcyjnej, związanej ze stylem życia i indywidualną tożsamością jego mieszkańców, wnętrze nadal pozostaje miejscem zaspokajania potrzeb duchowych i religijnych, a zmieniać mogą się tylko sposoby eksponowania i estetyzowania sacrum. Alicja Woźniak Domowe sacrum w etnograficznym zapisie muzealnika. Tradycja/kontynuacja/innowacja. Moja refleksja jako etnografa - muzealnika na temat współczesnej ikonografii przedstawionej w projekcie Dom i sacrum opiera się na tym, co było, a punktem odniesienia są muzealne materiały archiwalne. Odnosząc się do badań empirycznych, za źródło porównawcze przyjmuję projekt wnętrza na osi czasu, zestawiając go z aktualnymi obrazami prezentowanymi w projekcie. Przedstawię zmiany dotyczące umiejscowienia sacrum w domu, jego estetyki i estetyzacji, czyli „upiększenia” domowego ołtarza. Rozważania dotyczą zarówno strony materialnej, jak i mentalnej, nie oddzielając tego, co wizualne, od indywidualistycznego sposobu myślenia i postrzegania rzeczywistości - jedno jest odbiciem drugiego. Zmieniający się wymiar religijności i potrzeb estetycznych sprawia, że prezentowane w projekcie artefakty, które wypełniają obecne domowe ołtarze, jutro mogą stać się kolekcją muzealną, która będzie stanowić materiał do przyszłych interpretacji. Robert Dzięcielski Domowa ikonosfera sacrum Autor artykułu przedstawia refleksję antropologiczną dotyczącą stanu i przemian tradycyjnie rozumianej domowej ikonosfery sacrum. Transformacja kultury tradycyjnej wpłynęła na zmianę dawnego stosunku do sfery sakralnej. Niepewność i narastające poczucie straty, rozpad dawnych autorytetów, subiektywne podejście do wartości i norm kulturowych, komercjalizacja, rosnące znaczenie wirtualnej rzeczywistości - to tylko niektóre z przyczyn obecnego upadku relacji z ikonosferą religijną. Autor, odwołując się do koncepcji Eliadego, wskazuje, że ludzka potrzeba odbudowy porządku i harmonii metafizycznej, a także pamięć kulturowa, którą można odzyskać i zaktualizować o tradycyjne wartości, są nadal korzystnymi elementami wspierającymi istnienie świętej ikonosfery w przestrzeni domowej. . Potencjał doświadczenia sacrum we współczesnym świecie kryje się w sakralnej postawie człowieka oraz w hierofanicznej sile miejsca i podmiotów. Barnaba Bonati Domowe sacrum - kulinaria pomiędzy domem we Włoszech, a w Polsce Barnaba Bonati, wychowany we Włoszech, a obecnie mieszkający w Polsce, mówi o znaczeniu domowej sfery sakralnej, która rozciąga się między doświadczeniami dwóch kultur. W domu rodzinnym tradycja kulinarna rodziny odgrywała świętą rolę. Obrazy wspólnej celebracji przy stole, utrwalone w pamięci uczestnika, pozwalają autorowi na powrót do tego „świętego czasu” i nieustanne podążanie za nim do dziś. Podstawą siły oddziaływania mentalnych obrazów na tradycje kulinarne są trzy elementy - rodzinny stół, naczynia i wszelkie akcesoria, a przede wszystkim uczestnicy wspólnie spędzający czas i jednocześnie wprowadzający się w doświadczenie sacrum. Autor bardzo osobiście zwraca uwagę, że to ojciec wprowadził go w doświadczenie domowego kulinarnego sacrum. Dzięki temu dziedzictwu wizualna sfera pamięci jest ściśle związana z całą gamą zapamiętanych gustów. Michał Żerkowski Uwagi na temat transmisji kulturowej Zagadnienie transmisji kulturowej ma w historii antropologii kulturowej długą i złożoną historię, sięgającą samych początków dyscypliny, a ukształtowaną w XIX i XX wieku przez kolejne szkoły i podejścia antropologiczne: klasyczny ewolucjonizm, dyfuzjonizm, konfiguracjonizm i studia nad charakterem narodowym w ramach szkoły kultury i osobowości, neoewolucjonizmu i materializmu kulturowego. Współcześnie odnowione zainteresowanie problemem transmisji kulturowej nastąpiło za sprawą interdyscyplinarnych badań nad jego mechanizmami w ramach teorii ewolucji kulturowej, które paradygmatycznie pozostają w kontraście z podejściami konstruktywistycznymi i kulturowymi, które pod koniec XX wieku zdominowały sfera nauk społecznych. Ewolucja kulturowa, rozumiana jako nauka, jest ujednolicona przez zastosowanie logiki ewolucyjnej do opisu społecznie dystrybuowanych i przekazywanych elementów kulturowych (a także materialistycznych), ale jest podzielona przesłankami i zastosowanymi metodologiami.pl
dc.description.abstractAndrzej Białkowski An introduction to the Iconosphere of Hierophany The text presents the main substantive premises of “Home and Sacrum. Cultural Transmission of Folk Art Artifacts in Photographical Registration and Anthropological Text Study”. In the introduction, the author refers to the definition of the sacred and meaning of holiness in culture. It is also an individualistic reflection on the topic of hierophany, religiosity, tradition and aesthetics. This article is also an analysis of the observations of the contemporary perception of the sacred in reference to photographs documenting the home altars, functioning until today, and an introduction to the texts prepared by a body of anthropologists invited to implement this project. Piotr Wypych Holy corner... The article presents a description of the home altar from the author’s grandparents’ house, which was located in the part of the room called “holy corner”. An introduction includes nomenclature, genesis and historical outline of this phenomenon over the years, whilst the author continues to describe appearance and program of iconographical objects constituting on this “little shrine”. Jarosław Eichstaedt Iconosphere and the contemporary religiosity The contemporary visual culture, when confronted with religiosity, reveals a number of new phenomena. Popular culture, also in rural environments, follows the trends of transculturalism, moving not towards folk culture, but towards a conglomerate and a hybrid. The sacred can appear anywhere: in the media, politics, sports, business, art and in the home interior. The sacred enters sphere of the profane and breaks the dichotomy of these two spheres, the sacrophane bears fruit. Contemporary man lives in the sacrophane, sacralization and secularization interpenetrate each other, constituting two aspects of one reality. In the religious iconosphere, we have long had a great attempt to tame the new aesthetics. What seems important for this aesthetics is such a presentation which must necessarily have the status of an authentic experience. Thus, we are dealing with a substitution of values, aesthetic categories are replaced with ethical ones. The authenticity of experience assures of the truth and reality, authenticity legitimizes, gives positive value and convinces. Krystyna Piątkowska Home places of the sacred - impressions from a world that is almost gone and anthropological experiences. An essay. I present the description of a project created by Andrzej Białkowski and Piotr Wypych, titled Iconosphere of Hierophany. Home and sacrum. Cultural Transmission of Folk Art Artifacts in Photographic Recording and Anthropological Text Study. In the introduction the authors inform that the main theme of the concept is a photo-anthropological record (photo – repository) documenting changes in the contemporary domestic religiousness, based on the example of the analysis of “home sacrum” – home altars constructed in traditional culture on the basis of the artifacts of folk art. At this moment, the two most significant issues for me turned out to be the assumptions I am dealing with photography and a “photo – anthropological record”. What reflections do these information evoke? Photography, similarly to science and philosophy, confronts us with various, sometimes surprising representations of time, death, reality, existence and being. Anyway, it obliges us not to forget about these, often invisible, things. Let’s refer these briefly presented contemporary statements about photography to two essentially anthropological phenomena – a query by the photographer Zofia Rydet, known and valued not only in Poland, and especially to her monumental work: “Sociological Record” and a project by Andrzej Białkowski and Piotr Wypych, which I would title “Anthropological Record AD 2019/2020. The Continuation.. The world that A. Białkowski and P. Wypych have recorded, and continue to, has a completely different texture and axiological structure than in Rydet’s presentation – it is scattered, fragmentary, put together without any care and semantic awareness, on the basis of combining pretty or personally important artifacts, constituting an island in the dense iconosphere of everyday life. Not only does the culture experience metamorphosis – this always dynamic process have become intensive enough, that perhaps what is left for researchers – saving contexts and prophetism – in the best way possible is carried out by exactly this type of procedures and ethnological activities. Damian Kasprzyk Nature – culture – transcendence. Around the composition of home sacrum Presented comment on the subject of iconographic material obtained in Central Poland concentrates on noticed regularity. In vast majority, examples such as painting, cross, shrine, gypseous figurine, wooden sculpture gain the setting and complement in the form of a naturalism. Usually, it is artificial, live or dried flora. These compositions – from their creators’ perspective – constitute the aesthetic and ideological entirety, on the other side though we are palpably dealing with two individual components. After all, the holy images are obtained without naturalistic ornaments, which appear only in houses, in the current of some individual or environmental need. The text is an attempt to answer the question of what is the essence of this need, and above all, where does this consistency come from in building the context for religious representations from natural elements (plants) or imitating nature. The author uses aesthetic, religious and anthropological concepts. Within the latter, he reaches for the nature – culture opposition. Katarzyna Orszulak-Dudkowska Summary: Home and sacrum in Polish rural culture. Tradition and the contemporary times. The article presents reflections on the presence and meaning of sacred elements in the home space of a religious man, in reference to the traditional Polish rural culture, as well as to the contemporary culture. The author first of all presents the ethnographic knowledge concerning the ways of organizing the living space in a country house, with particular emphasis on the sacred function of a table and the appearance and role of the so-called sacred corner and the home altar. In the description included in the text, the author tries to take into account the changes that took place in arrangement of equipment in home interior and the organization of the sacred space of a house and its aesthetic values. Next, the author refers to the photographic documentation of altars found in the contemporary Polish houses, collected as part of the project: Iconosphere of Hierophany. Home and Sacrum. Cultural transmission of Folk Art Artifacts in Photographic Registration and Anthropological Text Study, carried out in 2019 in the Łódź voivodeship. The author notices that, regardless of the common cultural changes taking place in the surrounding world, in the contemporary Polish home, as a space deeply marked by privacy, multifunctional, connected with the way of life and individual identity of its inhabitants, there still has to be a place to satisfy spiritual and religious needs, and only the ways of exposing and aestheticising the sacrum can change. Alicja Woźniak Home sacrum in the ethnographic record of the museologist. Tradition/continuation/innovation. My reflection as an ethnographer – museologist on the contemporary iconography presented in the Home and sacrum project is based on what was, and the museum archival material is the reference point. Referring to empirical research I take the interior design on the timeline as a comparative source, juxtaposing it with the current images presented in the project. I will present the changes regarding the location of the sacrum in a house, its aesthetics and aestheticization, that is, “embellishing” of home altar. The considerations concern both the material and mental side, not separating the visual from the individualistic way of thinking and perceiving reality – one is a reflection of the other. The changing dimension of religiosity and aesthetic needs means that the artifacts presented in the project that fill current home altars, tomorrow may become a museum collection, which will then pose as a material for future interpretations. Robert Dzięcielski Home iconosphere of the sacred The author of this article presents anthropological reflection concerning the state and changes of traditionally understood home iconosphere of the sacred. The transformation of the traditional culture influenced the change of past attitude towards the sacral sphere. The uncertainty and increasing sense of loss, decay of the old authorities, subjective attitude towards the values and cultural norms, commercialization, increasing importance of virtual reality – these are some of the reasons for the current decline in relations to the religious iconosphere. The author, referring to Eliade’s anthropology, indicates that human needs to rebuild the order and metaphysical harmony, as well as cultural memory that can be recovered and updated on traditional values, are still favourable elements supporting the existence of the sacred iconosphere in the home space. The potential of the sacrum experience in the contemporary world is hidden in the sacral attitude of a person as well as in hierophanic power of place and subjects. Barnaba Bonati Home sacrum – cuisine between a home in Italy and in Poland Barnaba Bonati, raised in Italy, now living in Poland, talks about the importance of the domestic sacred sphere that stretches between the experience of two cultures. In the family home, the family culinary tradition played a sacred role. The images of a joint celebration at the table, recorded in the memory of the participant, allow the author to regain this “sacred time” and constantly follow them today. The basis of the strength of the impact of mental images regarding culinary traditions are three elements – the family table, dishes and all accessories, and above all, participants spending time together and at the same time introducing each other to the experience of sacrum. The author points out in a very personal way that it was his father who introduced him into the experience of home culinary sacrum. Due to this heritage, the visual sphere of memory is closely linked with the whole range of remembered tastes. Michał Żerkowski Remarks on the topic of cultural transmission The issue of cultural transmission has a long and complex history in the history of cultural anthropology, going back to the very beginnings of the discipline, and formed in 19th and 20th century by the successive schools and anthropological approaches: classical evolutionism, diffusionism, configurationism and studies on the national character within the school of culture and personality, neoevolutionism and cultural materialism. Contemporarily renewed interest in the problem of cultural message has occurred due to the interdisciplinary studies on its mechanisms under the umbrella of cultural evolution theories, which paradigmatically remains in the contrast regarding the constructivist and cultural approaches, which at the end of 20th century have dominated the sphere of social studies. The cultural evolution, understood as science, is unified by the appliance of evolutional logic for description of socially distributed and transmitted cultural (as well materialistic) elements, but is divided by the premises and applied methodologies.en
dc.description.sponsorshipMinisterstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne Ethnos, ul. Legionów 19 lok 18, 91-069 Łódź
dc.language.isopl
dc.publisherStowarzyszenie Społeczno-Kulturalne Ethnospl
dc.relationProjekt „Ikonosfera hierofanii. Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej i antropologicznym opracowaniu tekstowym” współfinansowany ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach PROGRAMU/PRIORYTETU (Kultura ludowa i tradycyjna). nr zadania 04885/18, nr EBOI 110031/18pl
dc.rightsUznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/*
dc.subjectsacrumpl
dc.subjecthierofaniapl
dc.subjectikonosferapl
dc.subjectreligijnośćpl
dc.subjectfotografiapl
dc.subjectdewocjonaliapl
dc.subjectestetykapl
dc.subjectantropologia kulturowapl
dc.subjectsacreden
dc.subjectsacrumen
dc.subjecthierophanyen
dc.subjecticonosphereen
dc.subjectreligiosityen
dc.subjectphotographyen
dc.subjectdevotionalen
dc.subjectaestheticsen
dc.subjectcultural anthropologyen
dc.titleIkonosfera hierofanii. Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej i antropologicznym opracowaniu tekstowym.pl
dc.typebookpl
dc.contributor.organizationInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Łódzkipl
dc.contributor.organizationŁódzki Dom Kulturypl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 3.0 Polska