Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDrozda, Łukasz
dc.date.accessioned2021-05-10T15:47:44Z
dc.date.available2021-05-10T15:47:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationDrozda, Ł. (2017). Między zrównoważeniem i wykluczeniem: Kolizje projektowania uniwersalnego z transportem zrównoważonym na przykładzie Warszawy. In B. Komar (Ed.), Badania interdyscyplinarne w architekturze 2: BIWA 2: Monografia konferencyjna (Vol. 2, Miasto) (pp. 65–76). Wydział Architektury Politechniki Śląskiej.pl
dc.identifier.isbn978-83-947871-1-0
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/19986
dc.description.abstractProblemy wywoływane przez system transportowy, jak zjawisko kongestii czy powodowane przezeń koszty środowiskowe, sprzyjają wdrażaniu we współczesnych miastach rozwiązań z zakresu zrównoważonego transportu. Służą temu między innymi promocja i rozbudowa infrastruktury rowerowej, ułatwienia dla ruchu pieszego oraz udoskonalanie sieci publicznego transportu zbiorowego. Jak pokazuje jednak przykład Warszawy, wprowadzane środki stoją często w sprzeczności z zasadami projektowania uniwersalnego (universal design), mającego na celu ułatwianie funkcjonowania takich grup wykluczonych przestrzennie użytkowników jak nie tylko osoby z niepełnosprawnościami, ale i seniorzy, dzieci oraz inne osoby o ograniczonej mobilności. Zjawisko to skutkuje niedostrzeganymi często miejskimi konfliktami społecznymi o podłożu warunkowanym nie ekonomicznie, ale przez preferencje i potrzeby odmiennych użytkowników przestrzeni. Opracowanie ilustruje opisywany problem na przykładzie tworzącego się systemu tak zwanych pasów rowerowych oraz barier przestrzennych dla ruchu pieszego obecnych na terenie Warszawy. Artykuł wykorzystuje metodę fotograficzną oraz analizy przestrzenne opracowane przy wykorzystaniu systemu informacji geograficznej(GIS). Jak pokazuje badanie kolizji między zrównoważonymi rozwiązaniami transportowymi i projektowaniem uniwersalnym, wdrażane w polskiej stolicy rozwiązania preferują na ogół tylko jedną grupę użytkowników: osoby pełnosprawne i dorosłe. Artykuł omawia możliwe do zastosowania rozwiązania naprawcze: zarówno z zakresu „twardych” działań inwestycyjnych, jak i organizowanej w niewielkiej skali „urbanistyki taktycznej”. Na przykładzie miast hiszpańskich pokazane zostały ponadto niektóre rozwiązania wzorcowe w zakresie projektowania urbanistycznego włączającego zróżnicowane grupy użytkowników.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydział Architektury Politechniki Śląskiejpl
dc.rightsDozwolony użytek*
dc.subjectzrównoważony transportpl
dc.subjectuniversal designpl
dc.subjectprojektowanie uniwersalnepl
dc.subjecturbanistyka taktycznapl
dc.subjectpolityka miejskapl
dc.subjectdostępnośćpl
dc.subjectWarszawapl
dc.subjectprzestrzeń miejskapl
dc.subjectplanowanie przestrzennepl
dc.subjectwykluczeniepl
dc.titleMiędzy zrównoważeniem i wykluczeniem. Kolizje projektowania uniwersalnego z transportem zrównoważonym na przykładzie Warszawypl
dc.typebookPartpl
dc.contributor.organizationSzkoła Główna Handlowa w Warszawiepl
dc.contributor.organizationUniwersytet Warszawskipl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.