A seagoing sailing yacht as a development environment for sailing people

Abstract
Authors present a sea-going sailing yacht as a development environment for people taking part in sea cruises as a crew. A sailing yacht perceived as a total institution seen from the perspective of Goffman’s theory is opposed to a vision of sailing yacht as space of freedom and development environment, a place of transgression (Kozielecki) and flow (Csíkszentmihályi). Results of interviews with the crew members show that the participants of sea cruises on a sailing yacht perceive it as an friendly environment and feel its influence on self-development stimulation. The meaning of sailing yacht environment for the crew members and perception of its space and environment is discussed. Respondents claim, that during sea voyage they improved in building social relations, coping with own weaknesses, and dealing with conflicts despite of difficulties and limits they had. Struggling with the sea and experiencing the yacht environment is transgressive and developing for the crew members. The statements of the respondents allow to conclude that the environment of a seagoing yacht is friendly for them, it is a place of experiencing freedom and is conducive to the development of the individual, and thus can be an appropriate educational environment for people regardless of age.

Autorzy przedstawiają przestrzeń morskiego jachtu żaglowego jako środowisko rozwojowe dla osób biorących udział w rejsach morskich w charakterze załogi. Jacht żaglowy, postrzegany jako instytucja totalna widziana z perspektywy teorii Goffmana, przeciwstawia się wizji jachtu żaglowego jako przestrzeni wolności i środowiska rozwoju, miejsca transgresji (Kozielecki) i przepływu (Csikszentmihalyi). Wyniki wywiadów z członkami załogi pokazują, że uczestnicy morskich rejsów jachtem żaglowym postrzegają go jako przyjazne środowisko i odczuwają jego wpływ na stymulację samorozwoju. Omówiono znaczenie środowiska na jachcie żaglowym dla członków załogi oraz percepcji jego przestrzeni i otoczenia. Respondenci twierdzą, że podczas rejsu morskiego podnieśli swoje kompetencje w budowaniu relacji społecznych, radzeniu sobie z własnymi słabościami i radzeniu sobie z konfliktami pomimo trudności
Description
Keywords
Citation
Romaniuk, M. W. i Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021). A seagoing sailing yacht as a development environment for sailing people. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 36/2021. pp. 145-165.
Belongs to collection