Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLatuszek, Natalia
dc.date.accessioned2021-08-09T12:34:27Z
dc.date.available2021-08-09T12:34:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLatuszek, N. (2021). Rola convention bureau w kształtowaniu konkurencyjności miasta. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.pl
dc.identifier.isbn978-83-8211-051-7
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/20336
dc.description.abstractW monografii postawiono następujący problem badawczy: w jaki sposób działalność convention bureau wpływa na konkurencyjność miasta? Przyjęto, że convention bureau wpływa na konkurencyjność miasta oddziałując na kształtowanie się kosztów transakcyjnych na rynku spotkań, a tym samym na wykorzystanie lokalnych zasobów. Z kolei celem pracy była identyfikacja zakresów działalności convention bureau w największym stopniu przyczyniających się do ograniczania kosztów transakcyjnych w branży spotkań. Osiągnięcie celu i uzyskanie odpowiedzi na problem badawczy wymagało przeprowadzenia analiz literaturowych i empirycznych. Wieloetapowe badanie empiryczne dotyczyło ról oraz zadań zagranicznych i polskich convention bureaux. Przeprowadzono ankietę internetową, w której wzięło udział 73 zagranicznych respondentów i wszyscy przedstawicielie 11 polskich instytucji. Dodatkowo, zrealizowano wywiady z osobami zarządzającymi polskimi convention bureaux oraz ankietę internetową wśród 61 partnerów tych organizacji. Ponadto, zebrano dane wtórne opisujące konkurencyjność miast, w których działają convention bureaux w Polsce, żeby określić warunki funkcjonowania tych podmiotów. Do analizy zgromadzonych informacji wykorzystano metodę oceny ważności-realizacji (Importance-Performance Analysis – IPA) dla danych pierwotnych oraz analizę skupień (cluster analysis) – dla danych wtórnych. Na podstawie przeprowadzonego badania stwierdzono, że kluczową rolą convention bureau jest funkcja agenta, sprowadzająca się przede wszystkim do aktywnego i biernego pozyskiwania spotkań, poprzez samodzielne poszukiwanie aktualnych zapytań ofertowych, składanie ofert i odpowiadanie na zapytania ze strony organizatorów. Funkcja ta okazała się nadrzędna w stosunku do pozostałych, a jej ścisłe uzupełnienie stanowi rola twórcy wizerunku. Odpowiadając na główne pytanie badawcze stwierdzono, że convention bureau może oddziaływać na konkurencyjność miasta na wiele sposobów - przede wszystkim jednak odgrywając rolę agenta, ponieważ w tym przypadku powinno w największym stopniu ograniczać koszty transakcyjne powstające w relacjach między organizatorem spotkania, lokalną branżą spotkań i samorządem. Równocześnie wpływa również na wykorzystanie miejscowych zasobów oraz wzmacnia potencjał miasta w bezpośredniej rywalizacji na arenie międzynarodowej. Monografia składa się z ośmiu rozdziałów, poprzedzonych wstępem. W pierwszej kolejności odwołano się do zagadnienia konkurencyjności miast, różnorodności zasobów niezbędnych do jej kształtowania, a także znaczenia instytucji i kosztów transakcyjnych w tym procesie. W następnych dwóch rozdziałach scharakteryzowano branżę spotkań oraz jej strukturę przedmiotową i podmiotową. W czwartym rozdziale skoncentrowano się na convention bureau – genezie tego podmiotu, jego definicjach, a także podstawowych zakresach działalności. Piąty rozdział stanowi podsumowanie metod badawczych zastosowanych podczas badań. W kolejnych dwóch rozdziałach zaprezentowano wyniki empirycznej weryfikacji założeń teoretycznych. W ostatnim rozdziale zebrano wnioski wynikające ze studiów literaturowych i analiz empirycznych oraz przedstawiono rekomendacje praktyczne.pl
dc.description.abstractThe research problem presented in the monograph is a question: What is the impact of convention bureau activities on city competitiveness? It is assumed, that convention bureau affects city competitiveness through reducing the transaction costs in the meetings industry, thereby through influencing the use of local resources. Accordingly, the research aim covers the identification of convention bureau’s activities, which have the strongest impact on the reduction of transaction costs in meetings industry. Therefore, a theoretical and empirical analysis was made. The research included a set of investigations into the roles and tasks of foreign and Polish convention bureaux. At the beginning an e-mail survey was conducted. In foreign research 73 respondents took part, in Polish – all 11 representatives of convention bureaux. Moreover, interviews with Polish managers and online survey with 61 partners of these institutions in Poland were conducted. In addition, the secondary data were collected to describe a potential of meetings industry in 11 Polish cities and to compare convention bureaux activities’ circumstances. In further analysis an IPA (Importance-Performance Analysis) and a cluster analysis was used. The first one was applied to primary data, the second one – to secondary data. On the basis of the theoretical and empirical investigation, it is stated that the key role of convention bureau is the agent function, which is focused on direct and indirect bidding for meetings. The main tasks on this field are: searching for requests for proposals, creating offers (bids) and active taking part in the site selection process. This role is overriding function towards the other ones, and the marketer role is strict supplement to the agent function. Answering the main research question, it is found that convention bureau can impact on the city competitiveness in many ways, especially through playing the agent role, because in this case convention bureau reduces mostly the transaction cost between meeting organiser and local meetings industry and local government. Simultaneously, it strengthens the use of local resources and influences city potential in the direct rivalry. The monograph consists of an introduction and eight chapters. In the first one, the issue of city competitiveness is described, together with listing the resources, which are crucial to enhancing the competitiveness. Also the importance of institutions and transaction costs in this process is stressed. In the second and third chapter the meetings industry is characterised as the background for a convention bureau. An important part is a description of bidding and site selection process. The fourth chapter includes a presentation of the convention bureau: its history, definitions and roles in a city. The fifth chapter includes a summary of used research method. The next two chapters comprise an empirical verification of the theoretical assumptions. They present the results of the research into the tasks and roles of foreign and Polish convention bureaux. In the last chapter the conclusions, recommendations and directions of further research projects are indicated.en
dc.description.sponsorshipNarodowe Centrum Nauki
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniupl
dc.relation2015/17/N/HS4/00386pl
dc.rightsDozwolony użytek*
dc.subjectconvention bureaupl
dc.subjectbranża spotkańpl
dc.subjectkonkurencyjność miastpl
dc.subjectMICEpl
dc.subjectCVBpl
dc.subjectconvention bureauen
dc.subjectMICEen
dc.subjectCVBen
dc.subjectmeetings industryen
dc.titleRola convention bureau w kształtowaniu konkurencyjności miastapl
dc.typebookpl
dc.contributor.organizationUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniupl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.