dc.contributor.editor | Kulesza, Ewa M. | |
dc.contributor.editor | Al-Khamisy, Danuta | |
dc.contributor.editor | Zalewska, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2021-10-18T12:56:13Z | |
dc.date.available | 2021-10-18T12:56:13Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-66010-64-2 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/20427 | |
dc.description.abstract | „Edukacja integracyjna to złożony i wieloaspektowy proces czerpiący
swe źródła z idei normalizacji i autonomii życia osób z niepełnosprawnością.
Idee te wyznaczyły koncepcję wspólnego kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji potrzeb edukacyjnych z ich sprawnymi
rówieśnikami. Wspólna edukacja stwarza korzystne warunki realizacji «dobrej
szkoły dla wszystkich». Urzeczywistnienie idei edukacji integracyjnej wymaga zaangażowania wszystkich podmiotów, w tym uczniów, nauczycieli,
rodziców, społeczności lokalnych oraz organizacji i instytucji państwowych.
Złożoność i wielowymiarowość procesu edukacji integracyjnej, jak też
jej znaczenie dla kształtowania nowego modelu życia społecznego, wskazuje
na potrzebę i rangę ponowionej debaty w gronie teoretyków i praktyków”
(https://konferencje.aps.edu.pl/osoba/?lang=pl). Społeczność Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie nie tylko dostrzegła potrzebę
takiej debaty, lecz także ją zainicjowała i zorganizowała w dniach 26–27
września 2019 r. w ramach naukowych spotkań z cyklu OSOBA. Dyskurs teoretyków i praktyków toczył się wokół tematu Jedność w różnorodności – idea
i rzeczywistość. 30 lat edukacji integracyjnej, a prezentowana publikacja jest jego pokłosiem – namysłem nad stanem polskiej edukacji integracyjnej. Przedstawia także działania wdrażające ideę inkluzji i dążenia do zbudowania modelu edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczących się podmiotów.
Opracowanie składa się z dwóch tomów. W pierwszym tomie zamieszczone
zostały teksty analizujące podstawy prawne, teoretyczne konteksty
i modele koncepcyjne edukacji inkluzyjnej (dziewięć tekstów – część pierwsza),
a także uwarunkowania wspólnej i rozłącznej edukacji (11 tekstów –
część druga). | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/ | * |
dc.subject | edukacja integracyjna | pl |
dc.subject | edukacja inkluzyjna | pl |
dc.title | Od integracji do inkluzji. 30 lat edukacji integracyjnej – idea i rzeczywistość. Tom I | pl |
dc.type | book | pl |
dc.contributor.organization | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | pl |