Model ekosystemu włączającej wczesnej edukacji

Abstract
W artykule scharakteryzowano model ekosystemu włączającej wczesnej edukacji, który opracowała Europejska Agencja do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej. Ramę teoretyczną tego modelu stanowi koncepcja systemów U. Bronfenbrennera. W artykule opisano podsystemy, w spektrum od mikro do makro, istotne dla przebiegu procesu włączającej wczesnej edukacji. Zaprezentowano też narzędzie autorefleksji/samooceny środowiska włączającej wczesnej edukacji, które opracowała również Europejska Agencja. W podsumowaniu ukazano korzyści wynikające ze stosowania zarówno modelu ekosystemu, jak i tego narzędzia dla planowania, organizowania, monitorowania, ewaluacji oraz badań procesu włączającej wczesnej edukacji.

Ecosystem model of the inclusive early childhood education. Assumptions and conditions of implementation. Education. The theoretical framework of this model is the U. Bronfenbrenner’s concept of systems. The article describes the subsystems, in the micro to macrospectrum, relevant to the process of the inclusive early childhood education. The self-reflection / self-assessment tool for the inclusive early childhood education environment, also developed by the European Agency, was also presented. The conclusion shows the benefits of using both the ecosystem model and this tool for planning, organizing, monitoring, evaluating and researching the inclusive early childhood education process.
Description
Keywords
Citation
Walczak, G. (2021). Model ekosystemu włączającej wczesnej edukacji. W: W: E.M. Kulesza, D. Al-Khamisy, P. Zalewska (red.), Od integracji do inkluzji. 30 lat edukacji integracyjnej – idea i rzeczywistość. Tom I (s. 132-145). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej