dc.contributor.author | Smolarski, Matuesz | |
dc.contributor.author | Suszczewicz, Michał | |
dc.date.accessioned | 2021-11-17T11:37:27Z | |
dc.date.available | 2021-11-17T11:37:27Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Smolarski M., Suszczewicz M. (2021). Wpływ pandemii COVID-19 na funkcjonowanie regionalnego transportu kolejowego obszarów przygranicznych – na przykładzie województwa dolnośląskiego (PL) i kraju libreckiego (CZ). Czasopismo Geograficzne 92(1): 121–140. https://doi.org/10.12657/czageo-92-06 | pl |
dc.identifier.issn | 0045-9453 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/20716 | |
dc.description.abstract | Systemy zbiorowego transportu publicznego są narażone na wiele zewnętrznych czynników wpływających na ich funkcjonowanie. Jednym z nich może być zagrożenie epidemiologiczne. W 2020 r. światowa pandemia COVID-19 miała istotny wpływ na światową gospodarkę oraz przewozy pasażerskie. Wprowadzone liczne ograniczenia wpłynęły na popyt (liczbę pasażerów) oraz podaż (oferta przewozowa) na rynku transportu. Do najczęstszych obostrzeń zaliczyć można: ograniczenie liczby połączeń, zmniejszenie limitu pasażerów w pojeździe, ograniczenie siatki połączeń komunikacyjnych. W analizie autorzy przeprowadzili badanie województwa dolnośląskiego oraz kraju libereckiego w kontekście zmian w funkcjonowaniu regionalnego transportu kolejowego. Spadek liczby kursów dotyczył nie tylko linii peryferyjnych (kraj liberecki), ale również głównych tras w regionie (Dolny Śląsk). W Czechach alternatywnym środkiem transportu mogły być przewozy autobusowe. Powrót do poziomu stanu sprzed ograniczeń przewozowych powinien być związany z zachęcaniem pasażerów do ponownego korzystania z transportu kolejowego. Długotrwały spadek poziomu obsługi komunikacyjnej mógł skłonić mieszkańców do wyboru alternatywnych środków transportu (np. samochód). Stabilność oferty przewozowej stanowi jeden z filarów wysokiego popytu na transport publiczny. Czynnik zewnętrzny (pandemia) nie powinien być powodem radykalnych redukcji siatki połączeń. W niektórych przypadkach może to przynosić odwrotne skutki, np. wzrost zatłoczenia w godzinach szczytu (dojazdy do pracy). Analiza wykazała, że skoordynowane (zintegrowane) systemy transportu publicznego są lepiej przygotowane na potencjalne zagrożenia zewnętrzne niż model oparty na słabej pozycji organizatora przewozów. W Polsce samorząd wojewódzki ma duży wpływ na transport kolejowy, ale bardzo słaby na przewozy autobusowe. Model czeski z kolei oparty jest na regionalnej koordynacji obu środków transportu. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Polskie Towarzystwo Geograficzne | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode | * |
dc.subject | kraj liberecki | pl |
dc.subject | Dolny Śląsk | pl |
dc.subject | COVID-19 | pl |
dc.subject | transport kolejowy | pl |
dc.subject | systemy transportowe | pl |
dc.title | Wpływ pandemii Covid-19 na funkcjonowanie Regionalnego transportu kolejowego obszarów przygranicznych – na przykładzie województwa dolnośląskiego (PL) i kraju libreckiego (CZ) | pl |
dc.title.alternative | The impact of the Covid-19 pandemic on the operation of regional rail transport in border areas – on the example of Lower Silesia (PL) and Liberec region (CZ) | en |
dc.type | article | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Opolski, Wydział Ekonomiczny | pl |
dc.contributor.organization | Lotnicze Zakłady Naukowe | pl |