Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym – ujęcie praktyczne
dc.contributor.author | Aksamit, Diana | |
dc.date.accessioned | 2021-11-23T09:38:53Z | |
dc.date.available | 2021-11-23T09:38:53Z | |
dc.date.issued | 2021-10 | |
dc.identifier.citation | Aksamit, D. (2021). Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym – ujęcie praktyczne. Szkoła Specjalna, 4, 297–313 | pl |
dc.identifier.issn | 0137-818X | |
dc.identifier.other | DOI: 10.5604/01.3001.0015.3942 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/20725 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest próba scharakteryzowania rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym na podstawie wybranych koncepcji teoretycznych w odniesieniu do niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym i znacznym. Rozważania te posłużą jako wskazówka do dalszych analiz teoretycznych oraz działań praktycznych wspierających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W ujęciu biologicznym niepełnosprawność intelektualna jest typowym problemem medycznym. W kontekście rozwojowym oznacza „niepowodzenie w procesie rozwoju” (m.in.: Kościelska, 1985; Speck, 2015). Przyjmuję założenie, że wyznacznikiem planowania oraz wdrażania treści, form i metod nauczania w przedszkolu specjalnym powinien być poziom rozwoju poznawczego każdego dziecka. W opracowaniu odwołuję się do wybranych koncepcji rozwoju w ujęciu Jeana Piageta oraz Lwa Wygotskiego, co – jak zakładam – stanowić może płaszczyznę do analiz nad rozwojem dzieci, które wymagają wieloprofilowego wsparcia. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej | pl |
dc.rights | Dozwolony użytek | * |
dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl |
dc.subject | rozwój poznawczy | pl |
dc.subject | przedszkole specjalne | pl |
dc.title | Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym – ujęcie praktyczne | pl |
dc.type | article | pl |
dc.contributor.organization | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | pl |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16158]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.