dc.contributor.author | Massel, Andrzej | |
dc.contributor.author | Soczówka, Andrzej | |
dc.date.accessioned | 2022-01-20T11:40:10Z | |
dc.date.available | 2022-01-20T11:40:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Massel A., Soczówka A. (2021). Pasażerskie pociągi ekspresowe w Polsce – rozwój i ewolucja po II wojnie światowej. Czasopismo Geograficzne 92(2): 377–403. https://doi.org/10.12657/czageo-92-16 | pl |
dc.identifier.issn | 0045-9453 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/20941 | |
dc.description.abstract | Pierwsze połączenia ekspresowe w Polsce po II wojnie światowej uruchomiono w latach
50. Ich intensywny rozwój nastąpił w drugiej połowie lat 80. W 1992 roku uruchomiono
dwie nowe kategorie połączeń ekspresowych: EuroCity na trasach międzynarodowych
oraz InterCity na trasach krajowych. Najwięcej pociągów kwalifikowanych kursowało
pod koniec lat 90. XX wieku. W kolejnych latach, ze względu na degradację infrastruktury
kolejowej i wydłużenie czasów przejazdów część pociągów ekspresowych przeklasyfikowano
na pospieszne. Realizowane po wejściu do Unii Europejskiej projekty modernizacji
infrastruktury kolejowej, przede wszystkim na liniach wchodzących w skład
sieci TEN-T, w połączeniu z rewitalizacją wielu innych odcinków, pozwoliły na znaczne
skrócenie czasów przejazdów na wielu trasach, szczególnie tych łączących Warszawę
ze stolicami obecnych województw. Równolegle wprowadzono nową generację taboru,
w tym EZT dużych prędkości ED250 Pendolino, nowe wagony i lokomotywy dla pociągów
dalekobieżnych. W przypadku wielu relacji osiągnięto w ostatnich latach historycznie
najkrótsze czasy przejazdów.
Celem badań jest analiza głównych kierunków rozwoju i ewolucji systemu połączeń
ekspresowych w Polsce. Na podstawie historycznych danych rozkładowych przeanalizowano
ewolucję oferty przewozowej w tym segmencie rynku, zarówno pod względem ilościowym, jak jakościowym. Zaproponowano kilka wskaźników, pozwalających na prowadzenie analiz porównawczych oferty kolejowej w oparciu o rozkłady jazdy. Badania dowiodły, że dotychczasowy rozwój połączeń kolejowych ekspresowych w Polsce miał charakter falowy.Pierwszy okres maksymalnego rozwoju przypada na lata 90. XX wieku, a drugi – na okres po 2015 roku. W dyskusji autorzy artykułu starają się wskazać kierunki potencjalnej ewolucji tego segmentu połączeń pasażerskich w kontekście:programów rozwoju i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz taboru, intensywnej rozbudowy autostrad i dróg ekspresowych oraz wdrażania IV pakietu kolejowego UE, związanego z liberalizacją rynku przewozów pasażerskich. Dwa ostatnie wspomniane czynniki są wyzwaniami dla rozwoju segmentu pociągów ekspresowych w Polsce. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Polskie Towarzystwo Geograficzne | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ | * |
dc.subject | transport kolejowy | pl |
dc.subject | sieć | pl |
dc.subject | infrastruktura kolejowa | pl |
dc.subject | historia kolei | pl |
dc.subject | pociągi ekspresowe | pl |
dc.title | Pasażerskie pociągi ekspresowe w Polsce – rozwój i ewolucja po II wojnie światowej | pl |
dc.title.alternative | Passenger Express Trains in Poland – Development and Evolution After the Second World War | en |
dc.type | article | pl |
dc.contributor.organization | Instytut Kolejnictwa, Warszawa | pl |