Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMassel, Andrzej
dc.contributor.authorSoczówka, Andrzej
dc.date.accessioned2022-01-20T11:40:10Z
dc.date.available2022-01-20T11:40:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMassel A., Soczówka A. (2021). Pasażerskie pociągi ekspresowe w Polsce – rozwój i ewolucja po II wojnie światowej. Czasopismo Geograficzne 92(2): 377–403. https://doi.org/10.12657/czageo-92-16pl
dc.identifier.issn0045-9453
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/20941
dc.description.abstractPierwsze połączenia ekspresowe w Polsce po II wojnie światowej uruchomiono w latach 50. Ich intensywny rozwój nastąpił w drugiej połowie lat 80. W 1992 roku uruchomiono dwie nowe kategorie połączeń ekspresowych: EuroCity na trasach międzynarodowych oraz InterCity na trasach krajowych. Najwięcej pociągów kwalifikowanych kursowało pod koniec lat 90. XX wieku. W kolejnych latach, ze względu na degradację infrastruktury kolejowej i wydłużenie czasów przejazdów część pociągów ekspresowych przeklasyfikowano na pospieszne. Realizowane po wejściu do Unii Europejskiej projekty modernizacji infrastruktury kolejowej, przede wszystkim na liniach wchodzących w skład sieci TEN-T, w połączeniu z rewitalizacją wielu innych odcinków, pozwoliły na znaczne skrócenie czasów przejazdów na wielu trasach, szczególnie tych łączących Warszawę ze stolicami obecnych województw. Równolegle wprowadzono nową generację taboru, w tym EZT dużych prędkości ED250 Pendolino, nowe wagony i lokomotywy dla pociągów dalekobieżnych. W przypadku wielu relacji osiągnięto w ostatnich latach historycznie najkrótsze czasy przejazdów. Celem badań jest analiza głównych kierunków rozwoju i ewolucji systemu połączeń ekspresowych w Polsce. Na podstawie historycznych danych rozkładowych przeanalizowano ewolucję oferty przewozowej w tym segmencie rynku, zarówno pod względem ilościowym, jak jakościowym. Zaproponowano kilka wskaźników, pozwalających na prowadzenie analiz porównawczych oferty kolejowej w oparciu o rozkłady jazdy. Badania dowiodły, że dotychczasowy rozwój połączeń kolejowych ekspresowych w Polsce miał charakter falowy.Pierwszy okres maksymalnego rozwoju przypada na lata 90. XX wieku, a drugi – na okres po 2015 roku. W dyskusji autorzy artykułu starają się wskazać kierunki potencjalnej ewolucji tego segmentu połączeń pasażerskich w kontekście:programów rozwoju i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz taboru, intensywnej rozbudowy autostrad i dróg ekspresowych oraz wdrażania IV pakietu kolejowego UE, związanego z liberalizacją rynku przewozów pasażerskich. Dwa ostatnie wspomniane czynniki są wyzwaniami dla rozwoju segmentu pociągów ekspresowych w Polsce.pl
dc.language.isopl
dc.publisherPolskie Towarzystwo Geograficznepl
dc.rightsUznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/*
dc.subjecttransport kolejowypl
dc.subjectsiećpl
dc.subjectinfrastruktura kolejowapl
dc.subjecthistoria koleipl
dc.subjectpociągi ekspresowepl
dc.titlePasażerskie pociągi ekspresowe w Polsce – rozwój i ewolucja po II wojnie światowejpl
dc.title.alternativePassenger Express Trains in Poland – Development and Evolution After the Second World Waren
dc.typearticlepl
dc.contributor.organizationInstytut Kolejnictwa, Warszawapl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 3.0 Polska