Warszawskie Koleje Dojazdowe – potencjał utracony?
Streszczenie
Koleje dojazdowe, zarówno normalnotorowe, jak również przede wszystkim wąskotorowe
stanowiły niegdyś istotny element infrastruktury transportowej Warszawy. Niestety, wszystkie
poza dawną Elektryczną Koleją Dojazdową, zostały zlikwidowane. W niniejszym opracowaniu
autor podejmuje próbę określenia czy biorąc pod uwagę współczesne uwarunkowania
techniczne i ekonomiczne można uznać, że decyzja o ich likwidacji była zbyt wczesna i pochopna.
Obserwując przykłady z innych krajów europejskich, w których koleje dojazdowe
przetrwały we względnie dobrej kondycji, można bowiem zakładać, że także we współczesnej
Warszawie i jej strefie podmiejskiej mogłyby odgrywać istotną rolę w systemie transportu
publicznego. Stąd analizowane są przykłady wykorzystywania kolei wąskotorowych w codziennym
transporcie pasażerów w innych krajach. Na tej podstawie podejmuje się również
próbę oceny, jak koleje dojazdowe mogłyby obecnie wpisywać się w sieć transportową Warszawy.
Pokrótce omawia się również rozwój sieci tramwajowej w tym mieście. Definiuje się
też nieco szerzej na czym polegają systemy tramwajowo-kolejowe i przedstawia kilka przykładów
zastosowań tego typu rozwiązań w krajach europejskich. W podsumowaniu, na podstawie
przeprowadzonej analizy przypadków zagranicznych, rozważa się różne scenariusze wykorzystania
przedmiotowych linii kolejowych, gdyby przetrwały one do czasów nam współczesnych.
Przede wszystkim rozpatruje się czy koleje dojazdowe zgodnie ze swoim pierwotnym
przeznaczeniem miałyby szanse funkcjonować w obecnych realiach. Rozważa się także,
czy istniałaby szansa ich wykorzystania w systemach typu tram-train. Nie pomija się również
prawdopodobnie utraconej atrakcyjności turystycznej zlikwidowanych kolei. Uwagę poświęca
się także możliwościom wykorzystania do realizacji przewozów pasażerskich najdłuższych
warszawskich bocznic kolejowych prowadzących do dawnej huty Warszawa (tzw. Warszawska
Magistrala Hutnicza – WMH) i elektrociepłowni Siekierki (nazywana inaczej bocznicą
siekierkowską). Podejmuje się także próbę określenia, czy wprowadzenie na nich pociągów
pasażerskich wspomogłoby procesy urbanizacyjne terenów doń przyległych. Commuter railways, both standard gauge, as well as, narrow-gauge were one of the most
important parts of the transport infrastructure in Warsaw. Unfortunately, all of them (with
exclusion of standard-gauge Electric Commuter Rail Warsaw–Grodzisk Mazowiecki), were
dismantled. The author attempts in this paper to determine if the decision on their closingdown
was taken too early and hasty, especially in contemporary technical and economic considerations.
Observing the cases in other European countries, where the commuter narrowgauge
railways survived in relatively good condition, it is inconceivable that even in contemporary
Warsaw and its suburban areas narrow-gauge railways could play an important role in
the public transport system. Hence author analyzed examples of use of the narrow gauge
railways in everyday transport of passengers in other countries. On this basis, he attempts to
assess how commuter narrow-gauge railways could take a part in the transport network in
Warsaw now. Author briefly discusses the development of the tram network in the city too.
There is described also several types of tram-train systems with its implementation. In conclusion
on the basis of the international case studies, he is considering various scenarios of
using the commuter narrow-gauge railway lines, if they survived to the present day. First of
all, he considers whether commuter narrow-gauge rail lines in its original shape could have a
chance to operate in the current circumstances. It is also contemplated if there is a chance of
their use in the tram-train systems. Author doesn’t skip also probably lost tourist potential of closed-down narrow-gauge railways. Separate words author have to devoted to the implementation
of passenger services on the Warsaw longest railway sidings leading to the former
steelworks in Warsaw and the electric power plant Siekierki. Author also efforts to determine
whether the introduction of the passenger trains intensified urbanization of neighborhood
areas.
Kolekcje
- Czasopismo Geograficzne [152]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: