dc.contributor.author | Kubicki, Paweł | |
dc.date.accessioned | 2013-08-05T19:13:12Z | |
dc.date.available | 2013-08-05T19:13:12Z | |
dc.date.issued | 2013-07 | |
dc.identifier.citation | Kubicki P. (red.) (2013). Osoby starsze na rynku usług finansowych. Analiza i zalecenia. Biuletyn RPO. Źródła 2013, nr 4. | pl |
dc.identifier.issn | 0860-7958 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/2204 | |
dc.description.abstract | Rynek usług finansowych i osoby starsze to wciąż stosunkowo rzadko występujące w polskich publikacjach na temat starzenia się i starości połączenie,
co samo w sobie może być sygnałem świadczącym o istnieniu różnego rodzaju
stereotypów dotyczących problematyki gospodarowania pieniędzmi przez seniorów. Co ciekawe, starość na rynku usług finansowych, podobnie jak na rynku
pracy czy reklamy, zaczyna się – w opinii wielu autorów – relatywnie wcześnie,
bo już powyżej 50. roku życia. Zastanawia, dlaczego akurat w obszarach związanych z pieniędzmi i rynkiem granica ta jest znacznie niższa, niż w przypadku badań społecznych i demograficznych, gdzie coraz częściej przyjmowanym standardem jest wiek 65 lat. W niniejszej publikacji podjęto próbę przyjrzenia się kwestii usług finansowych dla osób starszych z możliwie wielu perspektyw, w tym niezmiernie istotnej z perspektywy Rzecznika Praw Obywatelskich problematyki potencjalnej dyskryminacji i wykluczania ze względu na wiek.
Raport otwiera tekst ekonomisty – Dariusza Stańki – patrzącego na osoby
starsze jako grupę konsumentów dóbr i usług o określonym i relatywnie dużym
potencjale ekonomicznym. Populację, która poprzez swoje decyzje finansowe
będzie odgrywać coraz ważniejszą rolę na rynku usług finansowych. Perspektywę marketingową przedstawia Agata Grabowska, która w swoim tekście pokazuje duże zróżnicowanie tej, często postrzeganej jako homogeniczna, grupy usługobiorców. Co za tym idzie konieczność dostosowania zarówno przekazu, jak i oferty dedykowanej określonym segmentom populacji w wieku powyżej 50. roku życia. To, co łączy te perspektywy, to przekonanie, że rynek dóbr i usług nie nadąża za zmianami demograficznymi i wciąż nie dostrzega potencjału rynkowego
tkwiącego w osobach starszych, oraz przekonanie, że w najbliższym czasie będzie to musiało ulec zmianie.
Uzupełnienie tekstu Agaty Grabowskiej stanowią rozważania nad prawno-
etycznymi aspektami działań promocyjnych na rynku usług finansowych.
Temat ten w sposób przekrojowy został omówiony przez Annę Broniszewską
i Jowitę Radzińską. Kolejne dwa artykuły poświęcone są omówieniu wyników badań empirycznych i pokazują, jak radzą sobie osoby starsze na rynku usług finansowych. Tekst napisany przez Pawła Kubickiego zawiera między innymi podsumowanie doświadczeń tzw. tajemniczego klienta, badającego nie tyle deklaracje, co realne zachowania i postawy instytucji finansowych wobec osób starszych.Następny artykuł, napisany przez Martynę Buk i Natalię Pustiowską w oparciu o wyniki wywiadów grupowych, omawia subiektywne odczucia osób starszych związane z korzystaniem z usług kredytowych. Wyniki zrealizowanych
badań potwierdzają tezę o istnieniu wykluczenia osób starszych na rynku usług
finansowych w Polsce. Opracowanie Hanny Nowakowskiej i Haliny Potockiej to spojrzenie z perspektywy działalności organizacji pozarządowej i różnego rodzaju projektów skierowanych na potrzeby osób powyżej 50. roku życia. W tekście tym widać również powiązanie pomiędzy wykluczeniem cyfrowym i finansowym, a także to, że bez znajomości technologii informacyjno-komunikacyjnych trudno
o pełne korzystanie z usług finansowych. Kolejne teksty to podsumowania działań dwóch instytucji rzeczniczych – Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, autorstwa Grzegorza Matejczuka i Katarzyny Łakomej, oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przygotowany przez rzeczniczkę prasową UOKiK – Małgorzatę Cieloch. Całość publikacji zamykają zaś rekomendacje Rzecznika Praw Obywatelskich, opracowane w postaci zbiorczej na podstawie wniosków pochodzących z poszczególnych artykułów. Autorzy dokonali starań, by miały one możliwie aplikacyjny charakter, wskazując potrzebę podejmowania działań w zakresie legislacji, edukacji i marketingu | pl |
dc.description.sponsorship | Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich | pl |
dc.relation.ispartofseries | Biuletyn RPO. Źródła, 0860-7958 ; 2013, nr 4
Zasada Równego Traktowania. Prawo i Praktyka ; nr 8 | |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | rzecznik praw obywatelskich | pl |
dc.subject | usługi bankowe | pl |
dc.subject | odwrócona hipoteka | pl |
dc.subject | usługi finansowe | pl |
dc.subject | osoby starsze | pl |
dc.title | Osoby starsze na rynku usług finansowych. Analiza i zalecenia | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/book | pl |
dc.contributor.organization | Szkoła Główna Handlowa | pl |
dc.description.eperson | Paweł Kubicki | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |