Aktualne problemy edukacji geograficznej na różnych etapach kształcenia
Streszczenie
Artykuł zawiera analizę problemów współczesnej polskiej edukacji geograficznej na
poziomie szkolnym. Jego głównym celem jest zdiagnozowanie aktualnych problemów
geografii szkolnej w Polsce i odpowiedź na pytanie, dlaczego traci ona swoje znaczenie
edukacyjne i jakie mogą być konsekwencje tego procesu. W opracowaniu opisano symptomy
obecnego kryzysu geografii szkolnej, a następnie dokonano analizy cech geografii
jako przedmiotu nauczania i opisano jej relacje z geografią akademicką. Wyniki tych
analiz przedstawione zostały w odniesieniu do zjawisk zachodzących w polskim systemie
edukacji oraz na tle dyskusji o geografii szkolnej, jaka miała miejsce w końcu XX w.
Zdiagnozowano szereg problemów, wśród których za najważniejsze uznano zbyt dużą
pojemność treściową geografii szkolnej, pogłębiający się rozdźwięk pomiędzy geografią
szkolną a geografią uniwersytecką, wadliwy system kształcenia nauczycieli oraz słabnące
zapotrzebowanie na wiedzę geograficzną. W efekcie współoddziaływania wymienionych
czynników sytuacja geografii szkolnej jest bardziej niekorzystna niż miało to miejsce na
przełomie XX i XXI w. Dziedzina ta musi poszukiwać nowej tożsamości i jest zagrożona
jako samodzielny przedmiot nauczania. Formalny podział geografii na dwie odrębne
dyscypliny naukowe oraz kryzys studiów geograficznych potęgują tę trudną sytuację. The article analyses the problems of contemporary Polish geographical education at
school level. Its main aim is to answer the question why geography in Poland is losing
its educational significance and what the consequences of this process may be. The paper
describes the symptoms of the current crisis in geographical education, then analyses
the characteristics of geography as a school subject and describes its relationship with
academic geography. The results of these analyses are presented in relation to both the
phenomena occurring in the Polish education system and the discussion on geographical
education that took place at the end of the 20th century. A number of problems were diagnosed,
the most important of which seem to be the excessive content capacity of geography
at school, a widening gap between geography at school and university, a faulty teacher
training system, and a weakening demand for geographical knowledge. As a result of
the interaction of the above-mentioned factors, the situation of geographical education
is less favourable than it was at the turn of the 21st century. It has to search for a new
identity and it is under threat as an independent teaching subject. The formal division of
geography into two separate scientific disciplines and the crisis in geographical studies
exacerbate this difficult situation.
Kolekcje
- Czasopismo Geograficzne [164]