Search
Now showing items 1-10 of 71
Jamie Oliver a kuchnia polska. Wpływ wydarzeń społeczno-historycznych na współczesne zachowania żywieniowe Polaków w kontekście działań i filozofii brytyjskiego celebryty kulinarnego
(2016-04-12)
Praca ta jest próbą uchwycenia różnych aspektów kulturowych w obszarze żywienia i edukacji kulinarnej w Polsce od 1939 roku do czasów współczesnych. Kontekst historyczny stanowi oś tej pracy – pokazuje m.in. że kulinarna ...
Filozofia kultury Jana Stachniuka
(2016-04-12)
Praca dotyczy filozofii kultury Jana Stachniuka (1905-1963), lidera oryginalnej i nieco ekscentrycznej grupy „Zadruga”. Swoją główną uwagę skupiam na najważniejszej książce Stachniuka, zatytułowanej Człowieczeństwo i ...
Taniec indyjski: między archiwum i repertuarem. Sposób konstruowania postaci kobiecej na przykładzie form odissi i serajkela ćhau
(2016-04-12)
Taniec indyjski jest niezwykle różnorodnym, a zarazem problematycznym dla zachodnich badaczy źródłem i nośnikiem wiedzy o sobie samym. Poza skomplikowaną techniką, klasyczne i półklasyczne tańce indyjskie tworzy wiekowe ...
Podróż Amelii. Struktury mityczno–inicjacyjne w filmie Amelia Jeana-Pierre’a Jeuneta
(2016-04-14)
Autorka pracy ukazuje na tle dotychczasowych odczytań dzieła Jeuneta interpretację Amelii poprzez analizę występujących w filmie struktur mityczno–inicjacyjnych. Omówione zostały także następujące konteksty interpretacyjne: ...
Językowy wymiar twórczości Zbigniewa Warpechowskiego: słowo/ tekst/performance
(2016-04-14)
Działalność artystyczna Zbigniewa Warpechowskiego, polskiego artysty i teoretyka sztuki, dostarcza ciekawych odniesień i kontekstów do badania związków sztuki performance ze sztuką słowa. Twórczość tego artysty pozwala ...
Gaga – nowy rodzaj tańca?
(2016-04-14)
Przedmiotem pracy jest Gaga – język ruchowy stworzony przez izraelskiego choreografa Ohada Naharina – jako zjawisko taneczne i społeczno-kulturowe. Na początku zarysowana zostaje ścieżka rozwoju tańca współczesnego w Izraelu ...
„Postaci” z „Placu Zbawiciela”. Wokół polityczności dzieła sztuki
(2016-04-14)
Praca prezentuje propozycję myślenia o politycznym aspekcie dzieła sztuki na przykładzie dwóch obrazów z kultury polskiej XX wieku – filmu „Plac Zbawiciela” w reż. Krzysztofa Krauze i Joanny Kos-Krauze oraz obrazu „Postaci” ...
Przekroczyć utopię, odzyskać mięso? Pornograficzne strategie wobec ciała w kinie francuskiego brutalizmu na przykładzie "Gwałtu"
(2016-04-07)
Przyjmując założenie, że istnieje fundamentalna różnica między pornografią sensu stricto a tą wprzęgniętą w ramy filmu fabularnego, w pracy analizuję mechanizmy konstruowania pornografii w kinie francuskiego brutalizmu na ...
Dialektyka oświecenia w sztukach dydaktycznych Bertolta Brechta
(2016-04-07)
W mojej pracy analizuję sztuki dydaktyczne Bertolta Brechta w kontekście dyskusji intelektualnych i problemów epoki. Głównym punktem odniesienia dla metodologii pracy była Dialektyka oświecenia Maxa Horkheimera i Theodora ...
Ludzie – zwierzęta – miasto. Warszawiacy i wybrane gatunki zwierząt w przestrzeni publicznej Warszawy w drugiej połowie XIX wieku i na początku wieku XX
(2016-04-07)
Praca jest próbą zbadania relacji między wybranymi gatunkami zwierząt a ludźmi w przestrzeni publicznej Warszawy w drugiej połowie XIX wieku i na początku wieku XX. Autorka skupia się na zwierzętach rzeźnych, psach i ptakach ...