dc.contributor.author | Łukowicz, Jaromar | |
dc.date.accessioned | 2013-09-30T08:21:25Z | |
dc.date.available | 2013-09-30T08:21:25Z | |
dc.date.issued | 2013-09-30 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/2497 | |
dc.description | Pattern Language – to tytuł, wydanej w roku 1977, książki Christophera Alexandra, jednej z najważniejszych pozycji tego autora. Zawiera ona 253 wzorce odnoszące się do problemów: od skali regionu do skali pomieszczenia w budynku. Zgodnie z sugestią autora wzorce stanowią „słowa”, które można układać w „zdania” tworzące kompletną „wypowiedź projektową”. System wzorców, stanowi rodzaj słownika wyrazów i fraz, tworzących, jako całość, ontologię opisu przestrzeni. Frazy, związki frazeologiczne oraz porządkująca je syntaktyka i semantyka, tworzą język. Jako rekomendację tej metody niech służy fakt, że projektowanie oparte na wzorcach przekroczyło granice urbanistyki i planowania przestrzennego i jest stosowane dziedzinach tak odległych, jak informatyka, w której stworzono swój własny system wzorców oraz zasady posługiwania się nimi. Metoda projektowania opartego na wzorcach, dzięki zweryfikowanym w praktyce rozwiązaniom, zwalnia projektanta z konieczności „ponownego wynajdywania koła” i pozwala skupić się na celu realizowanego projektu. Poszukiwany model staje się kompozycją zbudowaną z dobrze zdefiniowanych elementów. | pl |
dc.description.abstract | Dokument przedstawia zastosowanie tzw. języka wzorców projektowych, autorstwa Christophera Alexandra, do zagadnień kształtowania przestrzeni publicznych. System ten, w zestawie rozwiązań obejmujących planowanie regionalne i lokalne, dostarcza narzędzi projektowania przestrzeni publicznych. System wzorców projektowych, ujęty w postać „języka wzorców”, stanowi reakcję na nieefektywność i nieprzyjazność dominujących w XX wieku koncepcji funkcjonalistycznych. Modernistyczne teorie rozwiązywania konfliktów poprzez separowanie ich przyczyn, były próbami racjonalnego ogarnięcia urbanistycznego chaosu odziedziczonego po procesach industrializacji w XIX wieku. Rozwiązując jedne problemy, tworzyły jednocześnie nowe: ignorując ludzkie potrzeby estetyczne, potrzeby utożsamienia się z otoczeniem, tworzyły struktury, których skala wymykała się percepcji ich użytkownika. Alexander dokonuje przeglądu historycznych i współczesnych rozwiązań, które w różnych miejscach świata sprawdziły się w konkretnych sytuacjach. Wzorce projektowe to przetestowane w praktyce rozwiązania, zostały zidentyfikowane i zaprezentowane w formie abstraktów, służące rozwiązaniu określonych problemów. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | pattern language | pl |
dc.subject | planowanie przestrzenne | pl |
dc.subject | urbanistyka | pl |
dc.subject | przestrzenie publiczne | pl |
dc.title | Procesy i metody rewitalizacji: projektowanie systemu przestrzeni publicznej z wykorzystaniem wzorców projektowych Christophera Alexandra | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Politechnika Gdańska, Wydział Architektury | pl |
dc.description.eperson | Jaromar Łukowicz | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |