Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁukowicz, Jaromar
dc.date.accessioned2013-09-30T08:21:25Z
dc.date.available2013-09-30T08:21:25Z
dc.date.issued2013-09-30
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/2497
dc.descriptionPattern Language – to tytuł, wydanej w roku 1977, książki Christophera Alexandra, jednej z najważniejszych pozycji tego autora. Zawiera ona 253 wzorce odnoszące się do problemów: od skali regionu do skali pomieszczenia w budynku. Zgodnie z sugestią autora wzorce stanowią „słowa”, które można układać w „zdania” tworzące kompletną „wypowiedź projektową”. System wzorców, stanowi rodzaj słownika wyrazów i fraz, tworzących, jako całość, ontologię opisu przestrzeni. Frazy, związki frazeologiczne oraz porządkująca je syntaktyka i semantyka, tworzą język. Jako rekomendację tej metody niech służy fakt, że projektowanie oparte na wzorcach przekroczyło granice urbanistyki i planowania przestrzennego i jest stosowane dziedzinach tak odległych, jak informatyka, w której stworzono swój własny system wzorców oraz zasady posługiwania się nimi. Metoda projektowania opartego na wzorcach, dzięki zweryfikowanym w praktyce rozwiązaniom, zwalnia projektanta z konieczności „ponownego wynajdywania koła” i pozwala skupić się na celu realizowanego projektu. Poszukiwany model staje się kompozycją zbudowaną z dobrze zdefiniowanych elementów.pl
dc.description.abstractDokument przedstawia zastosowanie tzw. języka wzorców projektowych, autorstwa Christophera Alexandra, do zagadnień kształtowania przestrzeni publicznych. System ten, w zestawie rozwiązań obejmujących planowanie regionalne i lokalne, dostarcza narzędzi projektowania przestrzeni publicznych. System wzorców projektowych, ujęty w postać „języka wzorców”, stanowi reakcję na nieefektywność i nieprzyjazność dominujących w XX wieku koncepcji funkcjonalistycznych. Modernistyczne teorie rozwiązywania konfliktów poprzez separowanie ich przyczyn, były próbami racjonalnego ogarnięcia urbanistycznego chaosu odziedziczonego po procesach industrializacji w XIX wieku. Rozwiązując jedne problemy, tworzyły jednocześnie nowe: ignorując ludzkie potrzeby estetyczne, potrzeby utożsamienia się z otoczeniem, tworzyły struktury, których skala wymykała się percepcji ich użytkownika. Alexander dokonuje przeglądu historycznych i współczesnych rozwiązań, które w różnych miejscach świata sprawdziły się w konkretnych sytuacjach. Wzorce projektowe to przetestowane w praktyce rozwiązania, zostały zidentyfikowane i zaprezentowane w formie abstraktów, służące rozwiązaniu określonych problemów.pl
dc.language.isoplpl
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polskapl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectpattern languagepl
dc.subjectplanowanie przestrzennepl
dc.subjecturbanistykapl
dc.subjectprzestrzenie publicznepl
dc.titleProcesy i metody rewitalizacji: projektowanie systemu przestrzeni publicznej z wykorzystaniem wzorców projektowych Christophera Alexandrapl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
dc.contributor.organizationPolitechnika Gdańska, Wydział Architekturypl
dc.description.epersonJaromar Łukowicz
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska