Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrusik, Krzysztof
dc.contributor.authorBartik, Pavol
dc.contributor.authorIermakov, Sergii
dc.contributor.authorGarapuczyk, Agnieszka
dc.contributor.authorZukow, Walery
dc.date.accessioned2013-11-30T16:34:46Z
dc.date.available2013-11-30T16:34:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationPrusik K, Bartik P, Iermakov S, Garapuczyk A, Zukow W. Ocena poziomu rozwoju somatycznego i sprawności fizycznej ogólnej dziewcząt w wieku 10-14 lat. Journal of Health Sciences. 2013;3(10):401–418.pl
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/2911
dc.description.abstractStreszenie Jednym z celów realizowanych przez nauczyciela wychowania fizycznego jest poprawa, kształtowanie i utrzymanie sprawności fizycznej uczniów. Dobrze dobrane testy i właściwa ich interpretacja pozwala na realną ocenę stanu poziomu sprawności i rozwoju fizycznego. Celem badań jest ocena poziomu rozwoju fizycznego i sprawności motorycznej dziewcząt w wieku 10-12 lat. Postanowiono także określić zależności korelacyjne między rozwojem fizycznym i sprawnością fizyczną w badanej grupie dziewcząt. Materiał i metody. Materiał badawczy stanowiło 51 dziewcząt Zespołu Szkół Publicznych w Konarzynach, a w 2005 r. 50 dziewcząt. Jest to szkoła wiejska znajdująca się na terenie Gminy Konarzyny. Do szkoły uczęszczają uczniowie z 22 miejscowości. Wyniki. Analizując wyniki charakterystyki liczbowej wysokości ciała zaobserwowano, że wzrost dziewcząt klas IV, V, VI mieści się w przedziale 135 – 177 cm. Natomiast w III klasie gimnazjum średnia arytmetyczna wyniosła 162,2 a odchylenie standardowe 7,6. Minimalny wynik wysokości ciała wynosi 147 cm., a maksymalny 174 cm. Wnioski. W oparciu o wyniki badań rozwoju fizycznego, sprawności fizycznej oraz w świetle dokonanej analizy zebranego materiału nasuwają się następujące stwierdzenia i wnioski: 1. 96 % badanych dziewcząt ma średni poziom sprawności fizycznej, natomiast pozostałe 4% cechuje się wysokim poziomem sprawności fizycznej. Nie ma w tej grupie żadnej osoby, która cechowałaby się niskim poziomem sprawności fizycznej. Stwierdzić należy, że badana grupa jest ogólnie sprawna fizycznie. 2. Analizując wyniki badań wskaźnika masy ciała BMI stwierdzono, że większość badanych dziewcząt ma niedowagę (33 osoby). Tylko jedna osoba ma nadwagę bez otyłości. Pozostałe dziewczęta mają prawidłową masę ciała. Biorąc pod uwagę okres dojrzewania dziewcząt w tym wieku nie są to wady, ponieważ sylwetka tych dziewcząt, jak i proporcje budowy ciała zaczną się wyrównywać wraz z wiekiem. 3. Badając cechy motoryczne stwierdzono, że wśród badanych klas znacząco wyróżnia się poziomem sprawności fizyczne klasa V. W wyniku przeprowadzonych prób stwierdzamy, iż dziewczęta z tej właśnie klasy cechują się: szybkością, zwinnością, gibkością, wytrzymałością i siłą nóg. Dziewczęta z klasy VI odznaczają się lepszą siłą mięśni brzucha i dłoni. Natomiast dziewczęta z klasy IV cechują się najlepszą siłą rąk i barków. 4. Jednak zauważyć należy również, że niektóre wyniki uzyskane przez indywidualne osoby uczęszczające do klasy IV są znacznie wyższe aniżeli w pozostałych klasach przez co wskazują na ich wysoki poziom sprawności fizycznej. 5. Najlepsze indywidualne wyniki w poszczególnych testach osiągnęły dziewczęta aktywne na zajęciach wychowania fizycznego, uczęszczające na dodatkowe zajęcia sportowe organizowane przez działający przy Zespole Szkół Publicznych w Konarzynach Uczniowski Klub Sportowy im. Bronisława Malinowskiego, jak również uczennice które w aktywny sposób spędzają czas wolny.pl
dc.description.abstractAbstract One of the objectives pursued by the teacher of physical education is to improve, and maintain physical fitness. Well chosen and appropriate tests their interpretation allows real assessment of the State of the level of fitness and physical development. The purpose of the research is to evaluate the level of physical development and motor skills of girls aged 10-12 years it was decided to also specify depending on the correlative between the development of the physical and fitness in a group of girls. Material and methods the research Material represented 51 girls public school Team in Konarzyny, and in 2005, the 50 girls. It is a rural school located within the municipality of Konarzyny. To attend school students from 22. The results of Analyzing the results of the numerical characteristics of the body it has been observed that the increase in girls classes IV, V, VI is in the range of 135-177 cm. While in the III high school class mean was 162.2 and standard deviation of 7.6. A minimum score of body is 147 cm. and a maximum 174 cm. Conclusions based on the results of physical development, physical fitness, and in the light of analysis of the collected material leads to the following findings and conclusions: 96% of the girls has a medium level of physical fitness, while the remaining 4% is characterized by a high level of physical fitness. There is no in this group any person who, with a low level of physical fitness. It should be noted that the test group is generally efficient. Analyzing test results body mass index BMI found that most of the girls are underweight (33 persons). Only one person is overweight without obesity. Other girls have normal body weight. Considering puberty girls at this age are not flaws, because the proportions and silhouette girls body start getting even with age. In examining the characteristics of motor skills, it was found that among the tested grades significantly stands out for its physical fitness level class V as a result of the tests carried out, we conclude that the girls of the class are: speed, agility, suppleness, and the strength of the legs. Girls from the class VI are better the strength of abdominal muscles and hands. While the girls in the class IV are the best strength of hands and shoulders. However, it should also be noted that some of the results obtained by individuals attending the class IV are much higher than in the rest of the classes which indicate the high level of physical fitness. The best individual results in the various tests have reached the girls active physical education classes, attending for additional sports activities organized by working with Public School Student Konarzyny Sports Clubnamed Bronislaw Malinowski as well as schoolgirls who actively spend their free time.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherRadomska Szkoła Wyższa w Radomiupl
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polskapl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectdziewczętapl
dc.subjectsprawność fizycznapl
dc.subjectrozwój somatycznypl
dc.subjectgirlspl
dc.subjectphysical fitnesspl
dc.subjectsomatic developmentpl
dc.subjectwiek 10-14 latpl
dc.subjectage 10-14 yearspl
dc.titleOcena poziomu rozwoju somatycznego i sprawności fizycznej ogólnej dziewcząt w wieku 10-14 latpl
dc.title.alternativeAssessment of the level of physical development and physical fitness overall girls aged 10-14 yearspl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
dc.contributor.organizationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl
dc.contributor.organizationAkademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańskupl
dc.description.epersonWalery Zukow
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska