dc.contributor.author | Basińska, Beata | |
dc.date.accessioned | 2013-12-29T20:01:26Z | |
dc.date.available | 2013-12-29T20:01:26Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.citation | Basińska B. (2007). Internetowe serwisy informacyjne dla rodzin wojskowych i ich zastosowanie w praktyce pedagogicznej (223-230). [w:] B. Aouil, W.J. Maliszewski (red.). Media - komunikacja: zdrowie i psychologia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek | pl |
dc.identifier.isbn | 9788374416542 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3072 | |
dc.description | rozdział w monografii pod red. B. Aouil, W.J. Maliszewski | pl |
dc.description.abstract | Rodziny wojskowe przeżywają specyficzny cykl emocjonalny związany z udziałem w działaniach wojskowych jednego z jej członków. Należą do niego rozłąka, jej uświadomienie i akceptacja, konieczność adaptacji do nowych zadań, czasowa restrukturyzacja rodziny. Głównymi problemami są tęsknota i niepewność. Powrót do domu to zadanie ponownego odtworzenia relacji, aż do pełniej readaptacji i stabilizacji. Celem artykułu było omówiono możliwości praktycznego wykorzystania przez kadrę pedagogiczną dwóch amerykańskich serwisów internetowych koncentrujących się na problematyce rodzin wojskowych, a zwłaszcza dzieci, których rodzic aktualnie uczestniczy w operacjach militarnych. Zaprezentowano zawartość tych serwisów, uwzględniono możliwości adaptacji do warunków polskich, ale też ich uniwersalność oraz dostępność serwisów dla kadry pedagogicznej. Efektem korzystania z tych serwisów może być rozwój umiejętności pomocowych kadry pedagogicznej. Podsumowując, Internet może być narzędziem wspierającym pracę nauczycieli w sytuacjach nowych i trudnych. Do podstawowych barier należy zaliczyć anglojęzyczne wersje prezentowanych serwisów oraz niemożność korzystania z ich interaktywności. Główne korzyści to zdobycie wiedzy o specyfice rodzin wojskowych, jak również jej uogólnienie poprzez odniesienie do dzieci, których rodzic jest czasowo nieobecny (rozłąka) czy zostały osierocone w nagły sposób oraz rodzin, które przeżyły traumę. Przeszkód jest znacznie mniej niż potencjalnych korzyści. Wymaga to jednak zaangażowania całego zespołu pedagogicznego, a przede wszystkim indywidualnej motywacji w kierunku poszerzania zdrowia psychicznego uczniów. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Adam Marszałek | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | pomoc psychologiczna | pl |
dc.subject | rozłąka | pl |
dc.subject | serwis internetowy | pl |
dc.subject | pedagog | pl |
dc.subject | PTSD | pl |
dc.subject | trauma | pl |
dc.subject | wojsko dzieci | pl |
dc.subject | rodzina | pl |
dc.title | Internetowe serwisy informacyjne dla rodzin wojskowych i ich zastosowanie w praktyce pedagogicznej | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska | pl |
dc.description.eperson | Beata Basinska | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |