dc.contributor.author | Konecki, Krzysztof Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2014-01-09T20:15:06Z | |
dc.date.available | 2014-01-09T20:15:06Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Krzysztof T. Konecki (2013) Czy ciało może być świątynią duszy? Parareligijny wymiar duchowości Hatha – jogi. Studia humanistyczne AHG. T. 12, no 3: 15 – 30. | pl |
dc.identifier.issn | 1732-2189. | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3170 | |
dc.description.abstract | Joga w wersji współczesnej, skierowanej głównie do odbiorcy zachodniego np. w postaci tzw. hatha –jogi, i jest nakierowana na uzyskanie efektu terapeutycznego. Jej współcześni propagatorzy dostosowali ją do potrzeb człowieka odczuwającego silny stres cywilizacyjny z powodu nacisku na robienie tzw. kariery, zagrożeń związanych z żywieniem, zanieczyszczeniem środowiska, hałasem, naciskiem na konsumpcję a także z instytucjonalną sekularyzacją współczesnego społeczeństwa, itp. Dzięki temu w szkołach jogi może odbywać się „praca nad emocjami”, która jest wykonywana poprzez określone praktyki fizyczne (przy użyciu ciała) w celu uzyskania stabilności emocjonalnej, eliminacji negatywnych emocji i osiągnięcia spokoju psychicznego. Praca nad emocjami jawi się jako uwewnętrzniony rytuał „współczesnej religii”, która najczęściej nie jest widoczna dla postronnego obserwatora, a nawet dla samego pracującego nad emocjami. Praca nad zdrowiem psychicznym i fizycznym jest „miejscem granicznym” gdzie spotykają się dążenia sfery profanum (cele praktyczne jednostki) z dążeniami sfery sacrum (cele duchowe), której cechami jest chęć przekraczania własnych możliwości i kondycji egzystencjalnej by stać się kimś innym, by stare ciało umarło i narodziło się nowe z odświeżoną już psychiką i generalnie bez emocji. Praca nad emocjami w hatha – jodze ma zatem charakter inicjacyjny, jeśli dokona się w jednostce wyraźna przemiana zaświadczona przez jej nowe interpretacje własnych emocji i własnego ich odczuwania.
Chcielibyśmy w artykule przedstawić czym jest praca nad emocjami w praktyce jogi? Drugim celem jest próba interpretacji zjawiska w świetle procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach zachodnich. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwa AGH | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | duchowość | pl |
dc.subject | socjologia duchowości | pl |
dc.subject | sekularyzacja | pl |
dc.subject | konstruowanie tożsamości | pl |
dc.subject | para-religia | pl |
dc.subject | religia | pl |
dc.subject | cielesność | pl |
dc.subject | ciało | pl |
dc.subject | joga | pl |
dc.title | Czy ciało może być świątynią duszy? Parareligijny wymiar duchowości Hatha – jogi. | pl |
dc.title.alternative | Can body be a temple of the soul? Para-religious dimension of hatha-joga | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.eperson | Krzysztof Konecki | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |