Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKonecki, Krzysztof Tomasz
dc.date.accessioned2014-01-09T20:15:06Z
dc.date.available2014-01-09T20:15:06Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKrzysztof T. Konecki (2013) Czy ciało może być świątynią duszy? Parareligijny wymiar duchowości Hatha – jogi. Studia humanistyczne AHG. T. 12, no 3: 15 – 30.pl
dc.identifier.issn1732-2189.
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/3170
dc.description.abstractJoga w wersji współczesnej, skierowanej głównie do odbiorcy zachodniego np. w postaci tzw. hatha –jogi, i jest nakierowana na uzyskanie efektu terapeutycznego. Jej współcześni propagatorzy dostosowali ją do potrzeb człowieka odczuwającego silny stres cywilizacyjny z powodu nacisku na robienie tzw. kariery, zagrożeń związanych z żywieniem, zanieczyszczeniem środowiska, hałasem, naciskiem na konsumpcję a także z instytucjonalną sekularyzacją współczesnego społeczeństwa, itp. Dzięki temu w szkołach jogi może odbywać się „praca nad emocjami”, która jest wykonywana poprzez określone praktyki fizyczne (przy użyciu ciała) w celu uzyskania stabilności emocjonalnej, eliminacji negatywnych emocji i osiągnięcia spokoju psychicznego. Praca nad emocjami jawi się jako uwewnętrzniony rytuał „współczesnej religii”, która najczęściej nie jest widoczna dla postronnego obserwatora, a nawet dla samego pracującego nad emocjami. Praca nad zdrowiem psychicznym i fizycznym jest „miejscem granicznym” gdzie spotykają się dążenia sfery profanum (cele praktyczne jednostki) z dążeniami sfery sacrum (cele duchowe), której cechami jest chęć przekraczania własnych możliwości i kondycji egzystencjalnej by stać się kimś innym, by stare ciało umarło i narodziło się nowe z odświeżoną już psychiką i generalnie bez emocji. Praca nad emocjami w hatha – jodze ma zatem charakter inicjacyjny, jeśli dokona się w jednostce wyraźna przemiana zaświadczona przez jej nowe interpretacje własnych emocji i własnego ich odczuwania. Chcielibyśmy w artykule przedstawić czym jest praca nad emocjami w praktyce jogi? Drugim celem jest próba interpretacji zjawiska w świetle procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach zachodnich.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwa AGHpl
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polskapl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.subjectduchowośćpl
dc.subjectsocjologia duchowościpl
dc.subjectsekularyzacjapl
dc.subjectkonstruowanie tożsamościpl
dc.subjectpara-religiapl
dc.subjectreligiapl
dc.subjectcielesnośćpl
dc.subjectciałopl
dc.subjectjogapl
dc.titleCzy ciało może być świątynią duszy? Parareligijny wymiar duchowości Hatha – jogi.pl
dc.title.alternativeCan body be a temple of the soul? Para-religious dimension of hatha-jogapl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
dc.contributor.organizationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.epersonKrzysztof Konecki
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska