Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych. Przypadek sektora motoryzacyjnego
Abstract
Niniejsza monografia jest kompleksowym, teoretyczno-empirycznym ujęciem dotyczącym KTN o interdyscyplinarnym charakterze. Autorka odwołuje się do bogatego dorobku teoretycznego m.in.: teorii internacjonalizacji, bezpośrednich inwestycji zagranicznych, konkurencyjności, fuzji i przejęć, zarządzania międzynarodowego, podejścia sieciowego, wielowymiarowej analizy statystycznej. Badaniu poddaje globalny sektor motoryzacyjny a także najpotężniejsze korporacje transnarodowe branży elektronicznej i petrochemicznej.
Autorka stwierdza, że „wraz z postępem procesów globalizacji i rozwojem gospodarki opartej na wiedzy (GOW) tradycyjny model konkurencji związany z takimi czynnikami jak koszt i technologiczne umiejętności przestał być wystarczający […]. W szybko zmieniającym się, turbulentnym środowisku KTN zmuszone są implementować nowe strategie oparte na innowacjach, elastycznych strukturach i społecznej odpowiedzialności [….]. Nawiązuje do teorii systemów wzajemnych powiązań, która mówi, że każda firma jest zależna od zasobów kontrolowanych przez inne firmy a uzyskuje dostęp do tych zasobów poprzez nawiązywanie więzi ekonomicznych, technicznych, badawczo-rozwojowych, prawnych, administracyjnych i informacyjnych, własnościowych, społecznych, itd. z innymi podmiotami. Pozycję firmy charakteryzują jej źródła zaopatrzenia, kanały dystrybucji, klienci, uczestnictwo w joint venture, aliansach strategicznych, fuzjach, przejęciach, franchisingu […]. Szczególnie interesujące jest wykazanie przez autorkę zbieżności pomiędzy etapami budowy struktur sieciowych korporacji transnarodowych a modelem rozwoju regionalnych integracji gospodarczych oraz powiązanie tych pierwszych z modelem rozwoju globalizacji”.
Collections
- Książki / Books [2816]

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.