Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChomczyński, Piotr
dc.date.accessioned2014-01-21T08:52:12Z
dc.date.available2014-01-21T08:52:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationChomczyński, Piotr (2013) Instytucja totalna w obiektywie. Socjologiczna analiza architektury wybranych zakładów karnych [w:] pod red. T. Ferenca i M. Domańskiego, Architektura przymusu, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź.pl
dc.identifier.isbn978-83-63141-57-8
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/3253
dc.description.abstractW niniejszym tekście zaakcentowany jest głównie wątek przestrzeni fizycznej, w jakiej odbywana jest kara. Oznacza to, że analizie nie jest poddany system więziennictwa jako taki, a jedynie wizualny wymiar z nim związany. Architektura jest tutaj traktowana jako konsekwencja koncepcji odosobnienia i celów, jakim służy. Prezentowane rozważania osadzone są w wymiarze kulturowych założeń charak- terystycznych dla określonego regionu geograficznego (Europy, Ameryki Południowej i Północnej). Po- sługując się modelem Edgara Scheina (1990: 112), przydatnym do opisu kultury organizacyjnej, można odwołać się do pewnych założeń podstawowych leżących u fundamentów prawa karnego, realizowanych poprzez organizację instytucji totalnych funkcjonującą w danym kraju. Jest to zatem dobrze opisany w li- teraturze przedmiotu wpływ kultury narodowej na kulturę organizacji (Hofstede 2000; Hampden-Turner, Trompenaars 2000; Konecki, Chomczyński 2007). Warto jednak nadmienić, że przestrzeń więzienna nie jest jedynie wypadkową kręgu kulturowego, w który jest ona wpisana, lecz zależy od przeznaczenia i w związku z tym charakteru placówki penitencjarnej (stopień otwarcia/zamknięcia instytucji). Oznacza to, że w ramach tego samego państwa napotkać można odmienne sposoby zarządzania przestrzenią więźniów podporządkowane naczelnej funkcji jednostki. Ponadto, w jednym kraju mogą przecież istnieć zdecydowanie różne wobec siebie architektonicznie nowe i stare zakłady karne. Mimo tych zastrzeżeń, uczynienie z architektury głównego tematu rozważań ma sens, gdyż pozwala spojrzeć na standardy na- tury prawnej, etycznej czy filozoficznej, związane z karą odosobnienia, a realizowane poprzez fizyczne warunki izolacji skazanych. Powracając do bazowego pytania, czemu służy kara, uważam, że warto poszukać na nie odpowiedzi w zabudowie więzień. Architektura obiektu i jego wnętrza więcej niekiedy mówi niż deklaracje polityczne odnoszące się do stosowania kary i celu pozbawienia wolności, a także godności osoby ludzkiej.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherAkademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzipl
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polskapl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.subjectmetodologia teorii ugruntowanejpl
dc.subjectbadania jakościowepl
dc.subjectzakłady karnepl
dc.subjectsocjologia przestrzenipl
dc.subjectsocjologia wizualnapl
dc.subjectarchitekturapl
dc.titleInstytucja totalna w obiektywie. Socjologiczna analiza architektury wybranych zakładów karnychpl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
dc.contributor.organizationKatedra Socjologii Organizacji i Zarządzania, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.epersonPiotr Chomczyński
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska