dc.contributor.author | Chomczyński, Piotr | |
dc.date.accessioned | 2014-01-21T08:52:12Z | |
dc.date.available | 2014-01-21T08:52:12Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Chomczyński, Piotr (2013) Instytucja totalna w obiektywie. Socjologiczna analiza architektury wybranych zakładów karnych [w:] pod red. T. Ferenca i M. Domańskiego, Architektura przymusu, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź. | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-63141-57-8 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3253 | |
dc.description.abstract | W niniejszym tekście zaakcentowany jest głównie wątek przestrzeni fizycznej, w jakiej odbywana jest kara. Oznacza to, że analizie nie jest poddany system więziennictwa jako taki, a jedynie wizualny wymiar z nim związany. Architektura jest tutaj traktowana jako konsekwencja koncepcji odosobnienia i celów, jakim służy. Prezentowane rozważania osadzone są w wymiarze kulturowych założeń charak- terystycznych dla określonego regionu geograficznego (Europy, Ameryki Południowej i Północnej). Po- sługując się modelem Edgara Scheina (1990: 112), przydatnym do opisu kultury organizacyjnej, można odwołać się do pewnych założeń podstawowych leżących u fundamentów prawa karnego, realizowanych poprzez organizację instytucji totalnych funkcjonującą w danym kraju. Jest to zatem dobrze opisany w li- teraturze przedmiotu wpływ kultury narodowej na kulturę organizacji (Hofstede 2000; Hampden-Turner, Trompenaars 2000; Konecki, Chomczyński 2007). Warto jednak nadmienić, że przestrzeń więzienna nie jest jedynie wypadkową kręgu kulturowego, w który jest ona wpisana, lecz zależy od przeznaczenia i w związku z tym charakteru placówki penitencjarnej (stopień otwarcia/zamknięcia instytucji). Oznacza to, że w ramach tego samego państwa napotkać można odmienne sposoby zarządzania przestrzenią więźniów podporządkowane naczelnej funkcji jednostki. Ponadto, w jednym kraju mogą przecież istnieć zdecydowanie różne wobec siebie architektonicznie nowe i stare zakłady karne. Mimo tych zastrzeżeń, uczynienie z architektury głównego tematu rozważań ma sens, gdyż pozwala spojrzeć na standardy na- tury prawnej, etycznej czy filozoficznej, związane z karą odosobnienia, a realizowane poprzez fizyczne warunki izolacji skazanych.
Powracając do bazowego pytania, czemu służy kara, uważam, że warto poszukać na nie odpowiedzi w zabudowie więzień. Architektura obiektu i jego wnętrza więcej niekiedy mówi niż deklaracje polityczne odnoszące się do stosowania kary i celu pozbawienia wolności, a także godności osoby ludzkiej. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | metodologia teorii ugruntowanej | pl |
dc.subject | badania jakościowe | pl |
dc.subject | zakłady karne | pl |
dc.subject | socjologia przestrzeni | pl |
dc.subject | socjologia wizualna | pl |
dc.subject | architektura | pl |
dc.title | Instytucja totalna w obiektywie. Socjologiczna analiza architektury wybranych zakładów karnych | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.eperson | Piotr Chomczyński | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |