Edukacja medialna i informacyjna w szkole. O analizie programów nauczania
dc.contributor.author | Piotrowska, Renata | |
dc.contributor.author | Rozkosz, Ewa Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2014-02-28T19:42:23Z | |
dc.date.available | 2014-02-28T19:42:23Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Piotrowska, R., Rozkosz, E. A. (2014). Edukacja medialna i informacyjna w szkole. O analizie programów nauczania. W: E. Głowacka, M. Kowalska, P. Krysiński (red.), Homo communicativus. Współczesne oblicza komunikacji i informacji (s. 393-405). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-231-3175-5 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3555 | |
dc.description.abstract | Dyskusja nad edukacją medialną i informacyjną w szkole obejmuje programy nauczania. Do analizy ich zawartości potrzebne jest wieloaspektowe narzędzie, które pozwoli jednoznacznie udzielić odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu badane programy przewidują kształcenie kompetencji medialnych i informacyjnych? Autorki podjęły próbę opracowania takiego narzędzia, opierając się na technice badawczej Bernarda Berelsona – analizie jawnej zawartości komunikatów. Berelson rekomenduje wykorzystanie wzorcowego schematu treści jako bazy do analizy i oceny dokumentu. Autorki przyjęły podejście Berelsona jako punkt wyjścia tworząc dwuelementowe narzędzie: skalę semantyczną oraz model kompetencji. Narzędzie zostało przygotowane i wykorzystane w ramach projektu „Dzieci Sieci”. Artykuł zawiera opis procedury badawczej zastosowanej w projekcie oraz refleksje nad zaletami i wadami wykorzystanej techniki analizy treści – w odniesieniu do której autorki stawiają tezę, że pozwala ona na bardziej usystematyzowaną oraz zobiektywizowaną ocenę dokumentów. | pl |
dc.description.sponsorship | Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, projekt "Dzieci Sieci" finansowany w ramach programu "Obserwatorium Kultury" | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika | pl |
dc.rights | Dozwolony użytek | |
dc.subject | programy nauczania | pl |
dc.subject | edukacja medialna i informacyjna | pl |
dc.subject | Dzieci Sieci | pl |
dc.subject | Berelson Bernard | pl |
dc.subject | analiza treści | pl |
dc.title | Edukacja medialna i informacyjna w szkole. O analizie programów nauczania | pl |
dc.title.alternative | Media and Information Literacy in School. About the Analysis of Curricula | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa | pl |
dc.contributor.organization | Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wydział Nauk Pedagogicznych | pl |
dc.description.eperson | Ewa Rozkosz |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16161]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.