Problem dominacji i podporządkowania wśród dziewcząt i chłopców w Zakładach Poprawczych typu półotwartego w Polsce
Streszczenie
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja wyników badań skoncentrowanych wokół problematyki szeroko pojętych procesów wewnątrzgrupowych zachodzących w grupach dziewcząt i chłopców przebywających w czterech zakładach poprawczych typu półotwartego w Polsce oraz jednym zakładzie poprawczym o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla chłopców. W głównej mierze przedstawione zostanie zagadnienie hierarchizacji oparte na procesach dominacji i podporządkowaniu, które cechują relacje badanej młodzieży, która deklaruje „wyznawanie zasad” tzw. „drugiego życia”. Przeanalizowane zostaną różnice pomiędzy działaniami i mechanizmami stosowanymi przez dziewczęta i chłopców, których celem jest utrzymanie bądź zmiana dotychczasowych relacji hierarchicznych.
Badania zostały oparte na metodach jakościowych, wśród których posłużono się techniką jawnej obserwacji quasi-uczestniczącej, techniką wywiadu swobodnego zrealizowanego wśród kadry i wychowanków oraz analizą dokumentów wizualnych.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16126]