Herbert – Różewicz jako dwugłos ‘polskiej fali’. Przebieg niemieckojęzycznej recepcji Herberta i Różewicza w latach 60.
dc.contributor.author | Zielińska, Mirosława | |
dc.date.accessioned | 2014-03-19T08:47:08Z | |
dc.date.available | 2014-03-19T08:47:08Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Herbert – Różewicz jako dwugłos ‘polskiej fali’. Przebieg niemieckojęzycznej recepcji Herberta i Różewicza w latach 60. W: „Rocznik Karola Dedeciusa. Dedeciana – tłumaczenie – recepcja”, tom II, Łódź 2009, s. 75-93. | |
dc.identifier.issn | 978-83-87144-73-9 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3663 | |
dc.description.abstract | Imperatyw etyczny wydaje się być specyfiką polskiej literatury i wynika z zapisanego w polskiej pamięci kulturowej przekonania o wyższości „prawd moralnych” – „prawd żywych, zasadniczych i całkowitych” – nad „zawsze cząstkowymi i moralnie obojętnymi, prawdami rozumowymi” [A. Walicki, 1973: 226]. Próba dotarcia do „prawd moralnych” jest zadaniem, jakie stawia sobie zarówno „uboga poezja” Różewicza [H. Denkler, 2003] i jego dramat wpisany przez Martę Piwińską do witkacowsko-gombrowiczowskiego nurtu ‚literatury szyderczej’ [M. Piwińska, 1973], jak i twórczość autora Pana Cogito, zaliczonego przez Stanisława Barańczaka – wraz z Czesławem Miłoszem (1911-2004), Wisławą Szymborską (1923-2012) oraz ich prekursorem Cyprianem Kamilem Norwidem (1821-1883) – do grona ‚ironicznych moralistów’ [A. v. Nieukerken, 1998]. Podsumowując, można stwierdzić, że dwugłos, jaki w okresie „polskiej fali” stanowiła poezja Tadeusza Różewicza i Zbigniewa Herberta, która trafiła do niemieckojęzycznych odbiorców, świadczyła o jej wielogłosowości i wielobarwności. Również wyraziście zaakcentowany ‚imperatyw etyczny’ [German Ritz, 2003] – przy wszelkich różnicach perspektyw oraz odniesień –, podnosił atrakcyjność polskiej poezji, a to z kolei umożliwiło niezwykle intensywną recepcję twórczości obydwu poetów. | pl_PL |
dc.publisher | Katedria Badań Niemcoznawczych UŁ | |
dc.rights | Dozwolony użytek | |
dc.subject | Zbigniew Herbert -- 1924-1998 | pl_PL |
dc.subject | polska fala | pl_PL |
dc.subject | poezja polska XX wieku | pl_PL |
dc.subject | transfer kulturowy | pl_PL |
dc.subject | Rezeption | ger |
dc.subject | Kulturtransfer | pl_PL |
dc.subject | dictum Theodora Adorno | pl_PL |
dc.subject | nurt zerwania | pl_PL |
dc.subject | nurt kontynuacji | pl_PL |
dc.subject | Dichtung nach Auschwitz | pl_PL |
dc.subject | poezja po Oświęcimiu | pl_PL |
dc.subject | ironiczni moraliści | pl_PL |
dc.subject | literatura szydercza | pl_PL |
dc.subject | Pan Cogito | pl_PL |
dc.subject | Ocalony | pl_PL |
dc.subject | Dichtung und Philosophie | pl_PL |
dc.subject | Tadeusz Różewicz (ur. 1921) | pl_PL |
dc.subject | studium porównacze | pl_PL |
dc.subject | polsko-niemieckie relacje kulturowe (XX wiek) | pl_PL |
dc.subject | deutsch-polnische Wechselbeziehungen in Kultur (20. Jahrhundert) | ger |
dc.subject | Polish-German cultural relations (20th century) | en |
dc.subject | recepcja | pl |
dc.subject | literatura polska | pl |
dc.subject | niemiecki krąg kulturowy | pl |
dc.subject | polnische Literatur (20. Jahrhundert) | ger |
dc.subject | deutschsprachiger Raum | ger |
dc.subject | filozofująca poezja | pl |
dc.subject | Warkoczyk | pl |
dc.subject | studium recepcyjne | pl |
dc.title | Herbert – Różewicz jako dwugłos ‘polskiej fali’. Przebieg niemieckojęzycznej recepcji Herberta i Różewicza w latach 60. | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.contributor.organization | Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy'ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego | |
dc.description.eperson | Mirosława Zielińska |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16126]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.