dc.contributor.author | Remisiewicz, Łukasz | |
dc.date.accessioned | 2014-03-21T13:20:38Z | |
dc.date.available | 2014-03-21T13:20:38Z | |
dc.date.issued | 2013-10 | |
dc.identifier.citation | Remisiewicz Ł., W stronę holistycznej socjologicznej teorii egzaminu, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" 3(63)/2013, ss. 41-54 | pl |
dc.identifier.issn | 1505-8808 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/3708 | |
dc.description.abstract | Egzamin to zjawisko społeczne, które jednak, w perspektywie holistycznej, nie jest przedmiotem zainteresowania socjologii w Polsce ani na świecie. Być może dzieje się tak, ponieważ socjologia wydaje się nie mieć potencjału teoretycznego do badania zjawiska. W niniejszej pracy zaprezentowano kilka perspektyw, których autorzy odnieśli się w sposób szczegółowy do poszczególnych aspektów zjawiska. W artykule skonfrontowano je ze społecznymi warunkami ich powstania i rozważono możliwość połączenia tych perspektyw w celu stworzenia teorii holistycznej. Autor rozpoczyna przegląd teorii od biurokratycznej koncepcji egzaminu Webera oraz koncepcji Marksa. Następnie rozważa współczesne zagadnienia kredencjalizmu Collinsa/Dore’a oraz reprodukcjonizmu Bourdieu z uwzględnieniem najnowszych trendów w badaniu tzw. ukrytego programu. Jako ostatnią podejmuje koncepcję egzaminu jako opresji według Foucaulta. | pl |
dc.description.abstract | Sociology in Poland and in the world is not interested in the phenomenon of exam, despite the fact that it is a product of social interaction. It is possible that sociology appears to have no theoretical potential to examining this matter. In this paper I indicate several perspectives which authors relate to particular and diverse aspects of the exam. I confront it with a social genesis background of them and consider a possibility of connecting these perspectives to create a holistic theory of exam. I begin the review from Weber’s bureaucratical theory of exam and the concept of K. Marx. Next I recognize contemporary problems of R. Collins’s and R. Dore’s credentialism and P. Bourdieu’s reproductionism including newest trends of researches of the so-called hidden curriculum. As the last one, I examine a Foucault proposition of exam as oppression. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Dolnośląska Szkoła Wyższa | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | teoria socjologiczna | pl |
dc.subject | egzamin | pl |
dc.subject | Collins | pl |
dc.subject | Dore | pl |
dc.subject | Weber | pl |
dc.subject | Marks | pl |
dc.subject | Bourdieu | pl |
dc.subject | Foucault | pl |
dc.subject | reprodukcja | pl |
dc.subject | kredencjalizm | pl |
dc.subject | socjologia edukacji | pl |
dc.title | W stronę holistycznej socjologicznej teorii egzaminu | pl |
dc.title.alternative | Towards a Holistic Sociological Theory of Exam | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Gdański | pl |
dc.description.eperson | Łukasz Remisiewicz | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |