Wymiar merytokratyczny i sieciowy w percepcji menadżerów polskich firm produkcyjnych

Abstract
Artykuł dotyczy kulturowych uwarunkowań kapitału społecznego. Główną weryfikowaną hipotezą jest przypuszczenie o istnieniu związku pomiędzy kulturą regionu a pojawieniem się określonych form kapitału społecznego. Analiza tego związku jest przeprowadzana na poziomie socjetalnym i organizacyjnym. Wnioski oparte są na badaniach empirycznych firm produkcyjnych, przeprowadzonych w czterech regionach (Poznań, Łódź, Warszawa, Rzeszów) w roku 2003.
Description
In the paper we presented the results of our research conducted among production company managers from Poznań, Łódź, Warsaw and Rzeszów. In this article we are interested in the managers' perception of position appointment rules. According to our studies we are able to distinguish two basic symptoms of appointment rules: meritocratic and social net ones. We tried to examine respondents' participation in non-government organizations (NGOs) and frequency of managers' friendship and neighbor contacts. There is also checked a link between meritocratic and net attitude among managers.
Keywords
Citation
Konecki Krzysztof, Tomasz; Chomczyński Piotr (2004) Wymiar merytokratyczny i sieciowy w percepcji menadżerów polskich firm produkcyjnych, Organizacja i Kierowanie, Nr 3 (117)
Belongs to collection