Ocena zdolności przedsiębiorstwa do uczenia się
Abstract
Celami głównymi pracy są: 1) uporządkowanie perspektyw, definicji i atrybutów przypisywanych uczącej się organizacji i organizacyjnemu uczeniu się; 2) określenie relacji zachodzących pomiędzy zdolnością przedsiębiorstwa do uczenia się a efektywnością jego funkcjonowania. Celami praktycznymi pracy są: 1) zaproponowanie zestawu atrybutów orientacji organizacji na uczenie się służących do oceny zdolności przedsiębiorstwa do uczenia się; 2) wypracowanie metodyki umożliwiającej podwyższenie zdolności polskich przedsiębiorstw do uczenia się. Praca zawiera wyniki badań 27 polskich przedsiębiorstw umożliwiających ich ocenę zdolności do uczenia się. Badaniami objęto głównie spółki akcyjne, powstałe z przekształcenia dawnych przedsiębiorstw państwowych. Na kanwie przeprowadzonych badań sformułowano następujące wnioski: 1) efektywność polskich przedsiębiorstw jest skorelowana dodatnio z prawidłowymi procesami organizacyjnego uczenia się; 2) konieczność większego nacisku na uczenie się przedsiębiorstwa nie wiąże się z jego innymi niesprawnościami. Częsta jest bowiem sytuacja, w której ważność parametrów organizacji uczącej się jest większa w przedsiębiorstwach mniej efektywnych. Wyniki badań mogą być cenną wskazówką przy doskonaleniu zarządzania w polskich przedsiębiorstwach. W pracy zostały także omówione zasady: tworzenia organizacji uczącej się, wzmacniania organizacyjnego uczenia się i efektywnego zarządzania wiedzą.
Collections

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.