Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKopeć, Krzysztof
dc.date.accessioned2014-04-10T07:16:55Z
dc.date.available2014-04-10T07:16:55Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.citationKopeć K., 2005, Plany rozwoju infrastruktury transportowej w województwie pomorskim ze szczególnym uwzględnieniem połączeń wschód–zachód, [w:] J. Kitowski (red.), Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, tom XI, Komisja Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego w Warszawie, Wydział Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Warszawa–Rzeszów, s. 115-133.pl
dc.identifier.issn1426-5915
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/3913
dc.description.abstractWojewództwo pomorskie z powodu zlokalizowania na jego obszarze dużych portów morskich Gdańska i Gdyni jest niejako zmuszone do dbania o jak najlepszy rozwój infrastruktury transportowej, która owe porty może połączyć z ich zapleczem. Zrozumiałym jest więc, iż największą uwagę skupia się na rozwoju infrastruktury transportowej w relacji Północ–Południe. Od wielu już lat głównym tematem w tej materii jest budowa autostrady A-1. Jej znaczenie nie tylko dla dalszego funkcjonowania portów morskich, ale dla całej gospodarki województwa pomorskiego jest bez wątpienia istotne, chociaż często przeceniane. Po jej wybudowaniu wszystkie problemy województwa pomorskiego nie rozwiążą się tak jak chcieliby niektórzy. Plany budowy autostrady A-1 są ponadto rozszerzane o koncepcję stworzenia połączenia pomiędzy portami Gdańska i Gdyni nad Bałtykiem z portem Odessy nad Morzem Czarnym Problematyka rozwoju infrastruktury transportowej w województwie pomorskim na połączeniach Wschód-Zachód odgrywa drugorzędną rolą. A przecież one także mogą generować rozwój regionu. Połączą go przecież nie tylko ze „starymi” krajami Unii Europejskiej na Zachodzie, czy z „nowymi” na Wschodzie, ale też z Rosją – zarówno tą położoną dalej, jak i tą znajdującą się na wyciągnięcie ręki – Obwodem Kaliningradzkim. Możliwe, iż ten ostatni aspekt jest w tym układzie najważniejszy. Obwód Kaliningradzki jest przecież bramą do wielkiego rynku na którym polscy przedsiębiorcy powinni być obecni. A jest to rynek na którym jeszcze długo będzie miejsce dla nowych towarów lub inwestycji. Spośród połączeń o przebiegu Wschód–Zachód jedynie Via Hanseatica zajmuje, w dokumentach określających rozwój infrastruktury transportowej, szersze omówienie. Jest ona jednak traktowana niemalże wyłącznie jako połączenie drogowe. Brakuje zwłaszcza potrzeby wskazania rozwoju połączeń kolejowych. O ile Via Hanseatica ma duże znaczenie regionalne dla północnej Polski, a zwłaszcza dla Trójmiasta i Elbląga, o tyle dla Polski nie ma ona znaczenia priorytetowego. Co więcej, część autorów twierdzi, że jej pełna realizacja łącząca z jednej strony porty Hamburga i Rostocku z portami w Kaliningradzie, Rydze i dalej w Tallinie i St. Petersburgu może prowadzić do prawdopodobnej marginalizacji portów w Gdańsku i Gdyni. Dlatego jej budowa na całym odcinku powinna przebiegać z pewnym opóźnieniem względem realizacji autostrady A-1. Pozostałe plany rozwoju infrastruktury transportowej na połączeniach Wschód-Zachód mają charakter głównie regionalny, a ich celem jest integracja tego obszaru. Dotyczy to przede wszystkim terenów leżących na prawym brzegu Wisły.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherKomisja Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego w Warszawie, Wydział Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiegopl
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectwojewództwo pomorskiepl
dc.subjectkorytarze transportowepl
dc.subjectinfrastruktura transportowapl
dc.titlePlany rozwoju infrastruktury transportowej w województwie pomorskim ze szczególnym uwzględnieniem połączeń wschód–zachódpl
dc.title.alternativeThe plans for the development of transport infrastructure in Pomeranian voivodship with particular respect to east-west linkspl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
dc.contributor.organizationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.epersonKrzysztof Kopeć


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.