Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZieliński, Paweł
dc.date.accessioned2014-04-11T06:24:18Z
dc.date.available2014-04-11T06:24:18Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationP. Zieliński, Rola nauczyciela w świetle założeń edukacji postmodernistycznej, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza. Pedagogika” 2012, t. 21, s. 57-69.
dc.identifier.isbn978-83-7455-304-9
dc.identifier.issn1734-185X
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/3923
dc.descriptionThe role of a teacher in the light of the principles of postmodernist education In the article an author attempts to answer several questions: what are the main principles of postmodernism from perspective of its most important representatives: F. Jameson, J.F. Lyotard, J. Derrida, R. Rorty, Z. Bauman and others, is Polish society postmodernist, what are the principles of postmodern education and last but not least, what is the role of a teacher according to these principles? Referring only to the last issue, the author analyses a teacher as an individual and a professional, quoting a number of various sources and positions. The research shows that from perspective of scientists, especially those representing different from pedagogy fields of science, a teacher of postmodernist era cannot keep up with rapid changes of social reality, is lost and feels insecure, is subordinated to directives of central centres of power and struggles for survival in the postindustrial world. However, from perspective of scientists-educationalists, either Polish ones and those from Germany or the USA, whose positions were quoted in the article, postmodernism creates an opportunity to redefinition of education and to changes of the role of a teacher towards the principles of critical pedagogy. A teacher is supposed to be the centre of social and political changes aiming at the realization of real democratic society and education, is supposed to put into practice the principles of pedagogic decentralization, demands for freedom, tolerance, respecting cultural and other differences, ethics understood as a social discourse and disagreement with any social injustice. The question arises here: is that role still postmodernist or perhaps, at least partially in keeping with principles of neomodernism?pl_PL
dc.description.abstractW artykule autor dąży do odpowiedzi na kilka pytań: jakie są główne założenia postmodernizmu w ujęciu jego najważniejszych przedstawicieli: F. Jamesona, J.F. Lyotarda, J. Derridy, R. Rorty’ego, Z. Baumana i innych, czy społeczeństwo polskie jest ponowoczesne (postmodernistyczne), jakie są założenia edukacji postmodernistycznej i wreszcie, jaka jest rola nauczyciela w myśl tych założeń? Odnosząc się tylko do ostatniej kwestii, autor analizuje nauczyciela jako jednostkę oraz profesjonalistę, powołując się przy tym na rozliczne źródła i stanowiska. Z badań tych wynika, że w ujęciu naukowców zwłaszcza reprezentujących inne nauki, niż pedagogika, nauczyciel doby ponowoczesnej nie nadąża za szybkimi zmianami rzeczywistości społecznej, jest zagubiony i czuje się zagrożony, jest podporządkowany dyrektywom centralnych ośrodków władzy i toczy walkę o przetrwanie w postindustrialnym świecie. Z kolei w ujęciu naukowców pedagogów, zarówno polskich, jak i z Niemiec oraz Stanów Zjednoczonych, których stanowiska przytoczono w artykule, postmodernizm stwarza okazję do daleko idących przewartościowań w edukacji i zmiany roli nauczyciela w kierunku założeń pedagogiki krytycznej. Nauczyciel ma być centrum zmian społecznych i politycznych idących w stronę urzeczywistnienia prawdziwego społeczeństwa demokratycznego i podobnej edukacji, ma wcielać w życie założenia decentracji pedagogicznej, postulaty wolności, tolerancji, uwzględniania różnic kulturowych i innych, etyki rozumianej jako dyskurs społeczny oraz niezgody na wszelką niesprawiedliwość społeczną. Powstaje tu pytanie, czy rola ta jest jeszcze postmodernistyczna, czy już może zgodna choć po części z założeniami neomodernizmu?pl_PL
dc.publisherWydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectedukacja a politykapl_PL
dc.subjectdyskurs społecznypl_PL
dc.subjectdecentracja pedagogicznapl_PL
dc.subjectzmiany w edukacjipl_PL
dc.subjectrola nauczycielapl_PL
dc.subjectedukacja ponowoczesnapl_PL
dc.subjectpedagogika postmodernizmupl_PL
dc.titleRola nauczyciela w świetle założeń edukacji postmodernistycznej
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.contributor.organizationInstytut Pedagogiki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
dc.description.epersonPaweł Zieliński


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.