Dysmutacje empiryczne w nauczaniu chemii
dc.contributor.author | Witowski, Dariusz | |
dc.date.accessioned | 2014-06-12T10:30:52Z | |
dc.date.available | 2014-06-12T10:30:52Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-64275-41-8 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/4508 | |
dc.description.abstract | Od 2006 roku na czwartym poziomie kształcenia wprowadzono nowe rodzaje zadań testowych w arkuszach maturalnych przedmiotów przyrodniczych. Testy otwarte odnoszące się do eksperymentu szkolnego miały spowodować zwiększenie znaczenia pracy doświadczalnej w szkolnym laboratorium. Zadanie testowe: zaproponuj doświadczenie…, zapisz obserwacje…, powinny należeć do łatwych, gdyż znajdują swoje źródło w empirycznej pracy uczniów i nauczycieli podczas lekcji. Analiza współczynnika zdawalności takich zadań testowych na kolejnych egzaminach maturalnych, w zestawieniu z wynikami badań nauczycieli, których zdecydowana większość potwierdza, że nie prowadzi doświadczeń laboratoryjnych, lub robi to rzadko, wskazuje na istniejący problem polskiej szkoły. Kolejne badania potwierdzają pojawienie się nowego problemu o charakterze pedagogicznym, psychologicznym i społecznym, na który zwróciłem uwagę już w 2007 roku i nazwałem dysmutacją empiryczną. Empiryczna dysmutacja to pewien rodzaj sytuacji, zjawisk, w których w wyniku braku wszystkich składników doświadczenia potrzebnych do jej zaistnienia, niewielka część osób biorących udział w tej sytuacji osiąga sukces dydaktyczny, ale w przypadku zdecydowanej większości następuje częściowa lub pełna degradacja sukcesu. Artykuł określa przyczyny dysmutacji pedagogicznej, wskazuje sposoby jej zapobiegania oraz na zagrożenia płynące z braku różnorodnych działań profilaktycznych. | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo LIBRON Kraków | pl_PL |
dc.rights | Dozwolony użytek | |
dc.subject | doświadczenia laboratoryjne | pl_PL |
dc.subject | szkoła średnia | pl_PL |
dc.subject | pozory edukacji | pl_PL |
dc.subject | egzamin doniosły | pl_PL |
dc.subject | egzamin | pl_PL |
dc.subject | nowa matura | pl_PL |
dc.subject | dysmutacja empiryczna | pl_PL |
dc.title | Dysmutacje empiryczne w nauczaniu chemii | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
dc.description.eperson | Dariusz Witowski |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16165]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.