Znak towarowy jako narzędzie tworzenia wizerunku wybranych wydawnictw i bibliotek

Abstract
Logo stanowi – lub powinno stanowić - element własności intelektualnej instytucji. Odpowiednie wykorzystanie możliwości płynących z regulacji prawnych zawartych w przepisach prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej umożliwia wykorzystanie potencjału prawnej ochrony praw na dobrach niematerialnych w kreowaniu wizerunku instytucji. W artykule omówiono znaczenie przyznania ochrony prawnej logo w tworzeniu wizerunku wybranych instytucji – bibliotek i wydawnictw. Wskazano istotne znaczenie traktowania własności intelektualnej jako potencjalnego narzędzia rozwoju, nie zaś potencjalnego zagrożenia i przeszkody. Uwzględniono również odmienny charakter ekonomiczny bibliotek i wydawnictw. Referat oparto o przepisy prawa, orzecznictwo oraz literaturę z zakresu prawa własności intelektualnej, zarządzania marką, marketingu. Tekst ma charakter przyczynkowy, mający na celu wskazanie powiązań interdyscyplinarnych, które powinny stanowić obszar dalszych badań. Dostrzeganie i wykorzystanie powiązań oczywistych dla instytucji nastawionych na zysk (wydawnictwa) - w dobie zmian w finansowaniu szkolnictwa wyższego – może się okazać kluczowe dla instytucji non-profit (biblioteki).
Description
Keywords
Citation
J. Leśniewski, Znak towarowy jako narzędzie tworzenia wizerunku wybranych wydawnictw i bibliotek, [w:] IV Wrocławskie Spotkania Bibliotekarzy, red. Danuta Dudziak, Mirosław Ziółek, Wrocław 2014, s. 327 - 337