Show simple item record

dc.contributor.authorMajka, Rafał
dc.date.accessioned2014-09-05T08:00:48Z
dc.date.available2014-09-05T08:00:48Z
dc.date.issued2014-09
dc.identifier.citationW ślepym zaułku. Homonormatywność i neoliberalizacja życia społecznego, W: Nowe Studia Kulturowe, red. J. Kochanowski, T. Wrzosek, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014, s. 171-188.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-235-1544-9
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/5125
dc.description.abstractCelem artykułu jest krytyczna, queerowa genealogia homonormatywności oraz porządku neoliberalnego kapitalizmu, w którym tę politykę asymilacji realizują reżimy tożsamościowe „gejostwa” i „lesbijstwa”. Tekst rozpoczynam od omówienia pojęcia oraz polityki homonormatywności oraz przedstawienia szerszego kontekstu neoliberalnego nowoczesnego systemu-świata. Wychodząc od Gramsciańskiego pojęcia „hegemonii kulturowej”, wskazuję na stopień, w jakim kapitalistyczny neoliberalizm zdeterminował porządek społeczny państw interesującego mnie regionu euroatlantyckiego, sprowadzając kulturę do usług i konsumpcji, a stosunki społeczne poddając tresurze odpolityczniającej ideologii neoliberalnego hiperindywidualizmu. Następnie przechodzę do, osadzonej bardziej materialnie, krytyki homonormatywnej dyscypliny, jakiej poddają bogatą i nieprzerwanie multiplikującą się społeczność odmieńców seksualnych, opanowane przez polityczne dyskursy „gejostwa” i „lesbijstwa”, mainstreamowe organizacje LGBT(Q), działające według dominującej logiki emancypacyjnej, która drogę do „lepszego świata” upatruje w emancypacji normatywnego „geja” oraz „lesbijki”, a instytucję coming outu czyni imperatywem moralnym. Wskazuję na liberalną i klasową naturę homonormatywności. Pokazując różne sfery przemocy nowoczesnego systemu-świata, jak i jednowymiarowość homonormatywnej polityki tożsamościowej organizacji LGBT(Q), proponuję alternatywne praktyki polityczne, wycelowane w demontaż generujących opresję oraz przemoc filarów i instytucji współczesnego systemu-świata. Postuluję intersekcjonalną politykę kulturowo-ekonomiczną łączącą perspektywę gospodarczą z kulturowo-społeczną; taką, która patrzy na jednostkę jako zdeterminowaną nie tylko przez orientację seksualną, ale również płeć, rasę, pozycję społeczną, klasę czy wreszcie przynależność do grupy etnicznej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiegopl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectorganizacje gejowsko-lesbijskiepl_PL
dc.subjectLGBTQpl_PL
dc.subjectqueerpl_PL
dc.subjectneoliberalizmpl_PL
dc.subjecthomonormatywnośćpl_PL
dc.subjectstudia kulturowepl_PL
dc.titleW ślepym zaułku. Homonormatywność i neoliberalizacja życia społecznegopl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.contributor.organizationSWPS Uniwersytet Humanistycznospołecznypl_PL
dc.description.epersonRafał Majka
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska