Prace magisterskie IKP: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 98
-
Obrazy czarności. Wyobraźnia imperialna i różnica rasowa w niemieckiej kulturze wizualnej XIX i XX wieku
(2019-05)Praca jest próbą zbadania wpływu niemieckiego kolonializmu na szeroko pojętą kulturę niemieckojęzyczną okresu 1884–1989 oraz wskazania, w tym kontekście, na złożony charakter mechanizmów społecznego wykluczenia. Pierwsza ... -
„Byłem raz w kinie...” – kino nieme w teorii i praktyce Karola Irzykowskiego
(2017-09)W niniejszej pracy chcę spojrzeć na teorię filmu niemego Karola Irzykowskiego z innego punktu widzenia. Porzuciwszy perspektywę badania jej jako spójnego systemu czy podstawy badań filmoznawczych, analizuję Dziesiątą Muzę ... -
Kinematografia urządzeń Haruna Farockiego
(2019-09)Praca jest próbą przyjrzenia się strategiom krytycznym, które Harun Farocki wykorzystywał do analizy mediów wizualnych. Poprzez tytułową kinematografię urządzeń rozumiem skupienie się reżysera na ich wymiarze technologicznym ... -
,,Król coachów” motywuje. Sposoby definiowania rzeczywistości w serii ,,Pytanie do Mateusza”
(2018-09)Praca jest próbą analizy cyklicznie powstających filmów autorstwa Mateusza Grzesiaka, powszechnie uważanego za najsłynniejszego, polskiego coacha. Jej celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: co poruszane przez Mateusza ... -
„Mamroczący realizm”. O wybranych cechach zjawiska mumblecore
(2017-10)W niniejszej pracy analizie poddane zostało zjawisko mumblecore, a więc jedna z tendencji zachodzących w amerykańskim kinie niezależnym na początku XXI wieku. Mumblecore to zbiorcze określenie grupy niskobudżetowych filmów, ... -
Temat śmierci w twórczości teatralnej i literackiej dla dzieci w początkach XXI wieku
(2018-08)Niniejsza praca stanowi analizę tekstów kultury dla dzieci (literatury pięknej, książek obrazowych, dramatów, komiksów, spektakli teatralnych), których głównym tematem jest śmierć. Dzieła te powstały w początkach XXI wieku. ... -
Wizualność prozy Orhana Pamuka w perspektywie antropologii literatury
(2017-05)Praca ma na celu analizę wizualności opisów Stambułu w powieściach Orhana Pamuka oraz, w szerszym kontekście, zbadanie cech wizualności jego prozy. Głównym przedmiotem mojego zainteresowania jest zbadanie funkcji, jaką ... -
Cielesność rzeczywista, oniryczna i protetyczna w teatrze Romea Castellucciego
(2018-06)Praca pod tytułem Cielesność rzeczywista, naznaczona i znacząca w teatrze Romea Castellucciego jest próbą analizy różnego typu cielesności, którą operuje w swoich spektaklach Romeo Castellucci. Refleksja ta poprowadzona ... -
Hanoi, Jerozolima. Susan Sontag wobec widoku cudzego cierpienia w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych
(2018-09)Praca poświęcona jest zaangażowaniu politycznemu Susan Sontag podczas wojen w Wietnamie oraz Yom Kippur w Izraelu. Autorka opisuje podróże pisarki do Hanoi oraz Jerozolimy, ukazując, jak doświadczenia te zmieniły jej ... -
Wariaci i wojownicy na scenie. Porównanie kultury punk-rockowej i hip-hopowej na podstawie tekstów piosenek.
(2017-06)Praca jest próbą porównania kultur punk rocka i hip-hopu w Polsce na podstawie tekstów piosenek. Jej celem jest przede wszystkim pokazanie podobieństw, które wyłaniają się na poziomie etycznym, jak i estetycznym. Teksty ... -
Wizualne reprezentacje strajków robotniczych doby transformacji
(2019-06)Praca poświęcona jest analizie sposobów obrazowania strajków robotniczych z początku lat 90. na przykładzie wybranych materiałów wizualnych. Celem jest przyjrzenie się transformacji ustrojowej i towarzyszącym jej przemianom ... -
Klimatyczne Trobriandy. Antropologia praktyk BDSM
(2017-07)Niniejsza praca stanowi próbę przedstawienia skierowania uwagi młodej dziedziny badań nad sadomasochizmem/BDSM na ucieleśniony i praktyczny charakter tej przestrzeni oraz zakwestionowanie dotychczas dominującego, przeważająco ... -
Ewolucja postaci Jamesa Bonda w kontekście przemian geopolitycznych i społeczno-kulturowych na przełomie XX i XXI wieku
(2018-09)W pracy zająłem się przemianą filmowego wizerunku Jamesa Bonda na przestrzeni lat 1987 - 2012. Dokonałem tego na podstawie trzech filmów z serii: „Licencja na zabijanie” z Timothym Daltonem wcielającym się postać 007, ... -
Jak rozpoznać fanfik, gdy się go czyta? Analiza fanowskich praktyk interpretacyjnych
(2017-09)Celem pracy jest analiza fanowskich praktyk interpretacyjnych obecnych na trzech stronach internetowych: Forum Literackim Mirriel, Eksperymentalnej Stronie Dyskusyjnej oraz serwisie Wattpad. Kontekstem tej analizy jest ... -
Żydowskie doświadczenie ukrywania się i wychodzenia z ukrycia a doświadczenie widza spektaklu The Hideout / Kryjówka w reżyserii Pawła Passiniego
(2018-09)Spektakl The Hideout / Kryjówka w reżyserii Pawła Passiniego porusza zagadnienia doświadczenia ukrywania się przez Żydów w czasie Zagłady oraz ich powojennego wychodzenia z ukrycia, ujawniania żydowskiej tożsamości, ... -
Po polsku o historii. Dyktando jako narzędzie budowania tożsamości narodowej
(2017-05)Na podstawie przeprowadzonych badań na materiałach pochodzących z Małopolskiego Dyktanda Niepodległościowego realizowanego w latach 2013-2016, praca analizuje dyktanda jako narzędzie konstruowania i podtrzymywania tożsamości ... -
Ustanawianie chłopa polskiego. Dziewiętnastowieczna fotografia atelierowa jako urządzenie nowoczesności w Królestwie Polskim i Galicji
(2018-07)W pracy badam figurę dziewiętnastowiecznego chłopa polskiego jako wyobrażenie społeczne wytwarzane za pomocą fotografii. Inspirując się Michelem Foucaultem, fotografię ujmuję jako urządzenie nowoczesności, czyli konstelację ... -
Doświadczanie muzyki przez bohaterów filmów Tony’ego Gatlifa
(2018-09)Muzyka w filmach Tony’ego Gatlifa pełni bardzo złożoną rolę, która wykracza daleko poza ilustracyjność. Raz jest punktem wyjścia dla całej akcji, czasem niespodziewanie ingeruje w wydarzenia zmieniając ich bieg, ale bywa ... -
Myśleć i działać. Zaangażowanie intelektualne Simone de Beauvoir i Hanny Arendt
(2018-07)Na przykładzie tekstów Simone de Beauvoir i Hanny Arendt autorka bada rozumienie pojęcia „zaangażowania intelektualnego” w drugiej połowie dwudziestego wieku, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności moralnej ... -
Bez obrazu – nieistnienie: o traumatyzującej obawie przed byciem pominiętym przez obraz
(2017-06)Tematem pracy są związki obrazu ze zjawiskiem traumy. Punkt wyjścia stanowi analiza dwóch utworów filmowych: amerykański serial „Mr. Robot” zestawiam z kambodżańskim filmem „The Last Reel”. W serialu „Mr. Robot” analizie ...