Beyond Peer Cyberbullying – Involvement of Polish Adolescents in Different Kinds of Electronic Aggression
Abstract
Cyberbullying is often defined as aggression conducted through mobile phones and the Internet. This phenomenon is predominantly understood as a kind of peer aggression, when both the perpetrator(s) and the victim belong to the same group (class or online community). However, the Internet extends and facilitates harassment not only of peers.
The paper focuses on different kinds of electronic aggression identifi ed through qualitative research (interview, e-mail interviews and focus groups with students and teachers). The results have shown that except cyberbullying one can indicate fi ve further types of electronic aggression. They are: aggression against celebrities (e.g. actors, singers, etc.), aggression against the vulnerable (e.g. alcoholics,
etc.), aggression against school staff, aggression against groups/ideas (when the victim is not a particular,
identifi able person) and free-fl oating (random) aggression (often when the victim is totally anonymous to the perpetrator). This typology has been positively verifi ed in a survey on a representative sample of Polish adolescents (N = 2143).
The paper presents the typology with the examples from the qualitative stage of research, also discussing potential socialization risks for each kind of electronic aggression. It shows also (on the basis of
quantitative research) the prevalence of perpetration and victimization of different kinds of electronic aggression as well as their co-occurrence. It demonstrates the factors that influence such involvement. It must be stated that although peer aggression cyberbullying seems to be predominant, other kinds of electronic aggression have also been frequently conducted by the respondents. For example,
a signifi cant percentage of perpetrators attacked through new media the following groups of victims: random Internet users (30.3%), groups of people (19.7%), celebrities (13.9%), and vulnerable victims(13.3%). The conclusions underline the need to extend prevention educational tools to different kinds of electronic aggression, not restricting them to cyberbullying understood as an extension of traditional bullying.
Collections
- Artykuły / Articles [15057]

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Bullying jako forma przemocy w środowisku szkolnym
Krajewska, Anna (Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowe, 2012)Pokwitanie to najbardziej skomplikowany okres w życiu człowieka. W tym czasie zachodzą procesy dojrzewania fizjologicznego, społecznego i emocjonalnego. Krótko mówiąc, kształtuje się cała osobowość człowieka. W tym czasie ... -
Związek agresji, wybranych czynników osobowościowych oraz preferencji kategorii filmów pornograficznych
Gerymski, Rafał (Wydawnictwo Stowarzyszenia Naukowego im. Havelocka Ellisa, 2018-04-22)Przeprowadzono badanie eksploracyjne w celu zbadania predyktorów oglądania pornografii z uwzględnieniem jej kategorii. Wzięło w nim udział 136 osób. Z 25 zaproponowanych najpopularniejszych słów kluczowych używanych do ... -
Internet jako współczesne medium zagrożenia czy edukacji? Rola internetu w ponowoczesnym społeczeństwie
Wojtkowiak, Monika; Szumilas-Praszek, Wioletta (Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli, 2013)Artykuł jest próbą zdefiniowania roli i miejsca internetu jako medium we współczesnym świecie. Autorki opisują zespół uzależnienia od internetu, który może objawiać się szeregiem niepokojących symptomów zdrowotnych. Zajmują ...