Proces koordynacji polityki europejskiej w Polsce po Traktacie z Lizbony
Abstract
Istota podejmowania decyzji w Unii Europejskiej zawiera się w istnieniu
skomplikowanych mechanizmów decyzyjnych, funkcjonujących zarówno na
szczeblu europejskim, jak i na poziomie państwa członkowskiego. Polska, jako
pełnoprawny uczestnik unijnego procesu decyzyjnego, jest uprawniona, a zarazem
obowiązana, do aktywnego uczestniczenia w pracach europejskich organów
i instytucji. Wynika to z brzmienia art. 4 ust. 3 TUE, zgodnie z którym
państwa członkowskie są zobligowane do podejmowania wszelkich środków
o charakterze ogólnym lub szczególnym, a właściwym dla zapewnienia wykonania
zobowiązań wynikających z traktatów lub aktów instytucji UE.Ten traktatowy
obowiązek lojalności jest realizowany za pomocą specjalnych procedur
narodowych, w literaturze określanych mianem koordynacji polityk europejskich.
. Celem niniejszego opracowania jest ukazanie modelu koordynacji polityki
europejskiej funkcjonującego Polsce, ukształtowanego w wyniku reformy
systemu decyzyjnego z 1 stycznia 2010 r. oraz regulacji przyjętych w Traktacie
z Lizbony3 . Podjęto zatem próbę holistycznego, choć bardzo syntetycznego,
przedstawienia systemu koordynacji, a zamiarem autora jest ukazanie złożoności
problemu, jakim są mechanizmy wypracowywania, podejmowania i implementacji
decyzji, w ramach tak skomplikowanej organizacji międzynarodowej, jaką
jest UE.
Collections
- Artykuły / Articles [15288]

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.