Show simple item record

dc.contributor.authorGajek, Andrzej
dc.contributor.authorSzczypiński - Sala, Wojciech
dc.date.accessioned2013-01-18T13:16:40Z
dc.date.available2013-01-18T13:16:40Z
dc.date.issued2012-09-25
dc.identifier.issn1234-754X
dc.identifier.urihttp://depot.ceon.pl/handle/123456789/566
dc.descriptionw ramach projektu badawczego NM 509175833pl
dc.description.abstractW artykule przedstawiono wyniki eksperymentów, których celem było zbadanie wpływu zamodelowanych warunków eksploatacji i otoczenia na współczynnik tarcia pary ciernej hamulca tarczowego. Przeprowadzono analizę ich wpływu na rozrzut wartości tego współczynnika. Badania wykonano na odpowiednio oprzyrządowanym stanowisku badawczym w warunkach laboratoryjnych. Parę cierną modelował układ materiałów, stosowany w hamulcach samochodów osobowych, złożony z żeliwnej tarczy hamulca i kompozytowych nakładek ciernych. Badano przebiegi współczynnika tarcia w parze ciernej dla różnych warunków eksploatacji (prędkości obrotowej tarczy hamulcowej, ilości cykli hamowania) oraz czynników otoczenia (pojawienie się w obszarze tarcia wody, płynu hamulcowego). Badano również zmiany chropowatości powierzchni żeliwnej tarczy hamulcowej wynikające z zastosowania różnych materiałów ciernych nakładek oraz założonych na stanowisku badawczym warunków i parametrów eksploatacyjnych. Zarejestrowane podczas badań przebiegi funkcyjne oraz wartości mierzonych parametrów posłużyły do przeprowadzenia prac analitycznych. W pracy w syntetycznej formie przedstawiono wyniki i wnioski z badań, które mają zastosowanie w analizie kryteriów dopuszczalnej nierówności sił hamujących, mierzonych na rolkowych stanowiskach diagnostycznych.pl
dc.description.sponsorshipMinisterstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższegopl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe PIMOTpl
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectzawilgoceniepl
dc.subjectwspółczynnik tarciapl
dc.subjectokładziny ciernepl
dc.subjecthamulce tarczowepl
dc.titleWybrane własnosci tribologiczne okładzin ciernych hamulców tarczowychpl
dc.title.alternativeSome tribological characteristicsof disc brake padspl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
dc.contributor.organizationPolitechnika Krakowskapl
dc.description.epersonDominika Trębacz


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Dozwolony użytek
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.