Wybrane własnosci tribologiczne okładzin ciernych hamulców tarczowych
dc.contributor.author | Gajek, Andrzej | |
dc.contributor.author | Szczypiński - Sala, Wojciech | |
dc.date.accessioned | 2013-01-18T13:16:40Z | |
dc.date.available | 2013-01-18T13:16:40Z | |
dc.date.issued | 2012-09-25 | |
dc.identifier.issn | 1234-754X | |
dc.identifier.uri | http://depot.ceon.pl/handle/123456789/566 | |
dc.description | w ramach projektu badawczego NM 509175833 | pl |
dc.description.abstract | W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów, których celem było zbadanie wpływu zamodelowanych warunków eksploatacji i otoczenia na współczynnik tarcia pary ciernej hamulca tarczowego. Przeprowadzono analizę ich wpływu na rozrzut wartości tego współczynnika. Badania wykonano na odpowiednio oprzyrządowanym stanowisku badawczym w warunkach laboratoryjnych. Parę cierną modelował układ materiałów, stosowany w hamulcach samochodów osobowych, złożony z żeliwnej tarczy hamulca i kompozytowych nakładek ciernych. Badano przebiegi współczynnika tarcia w parze ciernej dla różnych warunków eksploatacji (prędkości obrotowej tarczy hamulcowej, ilości cykli hamowania) oraz czynników otoczenia (pojawienie się w obszarze tarcia wody, płynu hamulcowego). Badano również zmiany chropowatości powierzchni żeliwnej tarczy hamulcowej wynikające z zastosowania różnych materiałów ciernych nakładek oraz założonych na stanowisku badawczym warunków i parametrów eksploatacyjnych. Zarejestrowane podczas badań przebiegi funkcyjne oraz wartości mierzonych parametrów posłużyły do przeprowadzenia prac analitycznych. W pracy w syntetycznej formie przedstawiono wyniki i wnioski z badań, które mają zastosowanie w analizie kryteriów dopuszczalnej nierówności sił hamujących, mierzonych na rolkowych stanowiskach diagnostycznych. | pl |
dc.description.sponsorship | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe PIMOT | pl |
dc.rights | Dozwolony użytek | |
dc.subject | zawilgocenie | pl |
dc.subject | współczynnik tarcia | pl |
dc.subject | okładziny cierne | pl |
dc.subject | hamulce tarczowe | pl |
dc.title | Wybrane własnosci tribologiczne okładzin ciernych hamulców tarczowych | pl |
dc.title.alternative | Some tribological characteristicsof disc brake pads | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Politechnika Krakowska | pl |
dc.description.eperson | Dominika Trębacz |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16126]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.