Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 13
Tradycja edukacji muzyką w kulturze chińskiej. Klasyczne źródła filozoficzne
(Uniwersytet Jagielloński, 2014)
W artykule opisuję tradycję edukowania za pomocą odpowiedniej muzyki, zapisaną w klasycznych pismach filozofii chińskiej. Muzyka była przez Chińczyków traktowana wyjątkowo, jako narzędzie silnego oddziaływania na umysł i ...
Polski jazz i wolność – refleksja filozoficzna
(Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2014)
W artykule poruszona zostaje kwestia połączenia jazzu i wolności w przypadku polskiej muzyki jazzowej. Problem jest poruszany na tle środowiskowej dyskusju pomiędzy muzykami zajmującymi się mainstreamem a jazzmanami grającymi ...
Music as a Tool for Self-Realization in Chinese Culture: Based on the Practice of Playing the Guqin
(David Publishing Company, 2015-04)
Music has always held an important place in Chinese culture and it has been deeply related to philosophy for ages.
In fact, one could say it played a key role in creating Chinese culture and civilisation. It could be ...
Muzyka swobodnie improwizowana – sztuka performatywna par excellence.
(Wydawnictwo LIBRON, 2013)
W artykule „W kierunku etyki improwizacji” napisanym w 1971, Cornelius Cardew, brytyjski kompozytor awangardowy zainteresowany improwizacją, zaproponował „bycie muzyką” jako modus działania improwizatorów, w odróżnieniu ...
In Search of Praxeology of 'Improvised Art'. The Daoist Turn
(Academicians' Research Center, 2014-11)
The following essay is dedicated to free improvisation in music, and specifically to the search for tools to effectively carry out this activity. It concerns music, not in the sense of sound phenomena, but in the sense of ...
Spontaneous Expression and Spontaneous Improvisation: What Contemporary Improvising Artists Can Learn from Chinese Artist-Philosophers.
(Uniwersytet Jagielloński, 2014)
Spontaneous expression is a unique method of artistic creation that emerged from within
a circle of Chinese Confucian scholar-philosophers for whom artistic creation complemented their philosophical activities. Free ...
Koncepcja sztuki w klasycznym daoizmie
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2013)
The concepts of art created in Far East are by no means as homogeneous as it seems from the perspective of Europe. But they are certainly significantly different from those from „Old Continent”. In cultures of Confucian ...
Koncepcja sztuki w klasycznym konfucjanizmie.
(Instytut Filozofii UJ, 2014)
Sztuka i filozofia w Chinach związane są ze sobą mocno i od dawna. Jak twierdzą badacze sztuki, trudno odnaleźć w chińskich archiwach pisma nawiązujące do innych przykładów działalności artystycznej, niż działalność ...
Gŭqín (古琴) – muzyczny instrument filozofów. W jaki sposób gra na gu qin i słuchanie muzyki na nim wykonywanej prowadzi do mądrości?
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2013)
Gŭqín, starożytny, chiński instrument strunowy sam w sobie jest zjawiskiem niezwykłym. Prawdopodobnie jest najstarszym instrumentem solowym, zachowanym do naszych czasów w formie nie zmienionej, co najmniej od 2500 lat. ...
"Przezroczysty umysł - umysł mędrca". Daoistyczne źródło praktyki pracy z umysłem w wewnętrznych stylach walki, na przykładzie Taijiquan Chen.
(Uniwersytet Jagielloński, Wydawnictwo Nowa Strona, 2014)
Niezbędnym elementem w każdej dalekowschodniej sztuce walki jest, obok umiejętności fizycznych, odpowiedni stan umysły. Co więcej, w systemach zwanych „wewnętrznymi” - neijia (内家) – które opierają się na kontrolowaniu ...