Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-7 z 7
Tradycja edukacji muzyką w kulturze chińskiej. Klasyczne źródła filozoficzne
(Uniwersytet Jagielloński, 2014)
W artykule opisuję tradycję edukowania za pomocą odpowiedniej muzyki, zapisaną w klasycznych pismach filozofii chińskiej. Muzyka była przez Chińczyków traktowana wyjątkowo, jako narzędzie silnego oddziaływania na umysł i ...
Polski jazz i wolność – refleksja filozoficzna
(Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2014)
W artykule poruszona zostaje kwestia połączenia jazzu i wolności w przypadku polskiej muzyki jazzowej. Problem jest poruszany na tle środowiskowej dyskusju pomiędzy muzykami zajmującymi się mainstreamem a jazzmanami grającymi ...
In Search of Praxeology of 'Improvised Art'. The Daoist Turn
(Academicians' Research Center, 2014-11)
The following essay is dedicated to free improvisation in music, and specifically to the search for tools to effectively carry out this activity. It concerns music, not in the sense of sound phenomena, but in the sense of ...
Spontaneous Expression and Spontaneous Improvisation: What Contemporary Improvising Artists Can Learn from Chinese Artist-Philosophers.
(Uniwersytet Jagielloński, 2014)
Spontaneous expression is a unique method of artistic creation that emerged from within
a circle of Chinese Confucian scholar-philosophers for whom artistic creation complemented their philosophical activities. Free ...
Koncepcja sztuki w klasycznym konfucjanizmie.
(Instytut Filozofii UJ, 2014)
Sztuka i filozofia w Chinach związane są ze sobą mocno i od dawna. Jak twierdzą badacze sztuki, trudno odnaleźć w chińskich archiwach pisma nawiązujące do innych przykładów działalności artystycznej, niż działalność ...
"Przezroczysty umysł - umysł mędrca". Daoistyczne źródło praktyki pracy z umysłem w wewnętrznych stylach walki, na przykładzie Taijiquan Chen.
(Uniwersytet Jagielloński, Wydawnictwo Nowa Strona, 2014)
Niezbędnym elementem w każdej dalekowschodniej sztuce walki jest, obok umiejętności fizycznych, odpowiedni stan umysły. Co więcej, w systemach zwanych „wewnętrznymi” - neijia (内家) – które opierają się na kontrolowaniu ...
4'33'' a daoistyczna koncepcja "Muzyki bez Dźwięku"
(Akademia Muzyczna w Krakowie, 2014)
Na temat utworu 4'33 Johna Cage napisano już bardzo wiele analiz. W zachodnim kręgu kulturowym, utwór muzyczny w którym nie wykonuje się żadnych dźwięków jest swoistym wyzwaniem i wydarzeniem. Nie proponując w zasadzie ...