Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 10
Emocjonalizm Arystotelesa i znaczenie pojęcia katharsis
(Uniwersytet Jagielloński, 2011)
Artykuł przestawia zasadniczy problem w interpretacji pojęcia katharsis, który wyraża pytanie: „jaki sens funkcji celowościowej należy przypisać kategorii katharsis?”. Do którego elementu „sytuacji tragicznej”, tworzonej ...
Muzyka swobodnie improwizowana – sztuka performatywna par excellence.
(Wydawnictwo LIBRON, 2013)
W artykule „W kierunku etyki improwizacji” napisanym w 1971, Cornelius Cardew, brytyjski kompozytor awangardowy zainteresowany improwizacją, zaproponował „bycie muzyką” jako modus działania improwizatorów, w odróżnieniu ...
Podwójna czasowość narracyjna reportażu ponowoczesnego. Tochman - Szczygieł - Hugo-Bader i absolutna teraźniejszość
(Towarzystwo Studiów Dziennikarskich, 2013)
The aim of herein paper is to point out a narratology as an inspiring source of inspiration for studies on the literary reportage. Following the most important debates of last decades—especially those on philosophy of ...
Gŭqín (古琴) – muzyczny instrument filozofów. W jaki sposób gra na gu qin i słuchanie muzyki na nim wykonywanej prowadzi do mądrości?
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2013)
Gŭqín, starożytny, chiński instrument strunowy sam w sobie jest zjawiskiem niezwykłym. Prawdopodobnie jest najstarszym instrumentem solowym, zachowanym do naszych czasów w formie nie zmienionej, co najmniej od 2500 lat. ...
"Przezroczysty umysł - umysł mędrca". Daoistyczne źródło praktyki pracy z umysłem w wewnętrznych stylach walki, na przykładzie Taijiquan Chen.
(Uniwersytet Jagielloński, Wydawnictwo Nowa Strona, 2014)
Niezbędnym elementem w każdej dalekowschodniej sztuce walki jest, obok umiejętności fizycznych, odpowiedni stan umysły. Co więcej, w systemach zwanych „wewnętrznymi” - neijia (内家) – które opierają się na kontrolowaniu ...
Koncepcja sztuki w klasycznym daoizmie
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2013)
Koncepcje sztuki wypracowane na Dalekiego Wschodu nie są bynajmniej tak jednorodne, jak się wydaje z perspektywy Europy. Za to na pewno są znacznie się różniące od wypracowanych na „Starym Kontynencie”. W kulturach kręgu ...
Tradycja a rozumienie sztuki w filozofii Hansa-Georga Gadamera
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013)
Artykuł jest wprowadzeniem do zagadnienia tradycji obecnego w refleksji H.-G. Gadamera. Autorka analizuje tradycję z uwagi na jej związki ze sztuką. W pierwszej części tekstu pojęcie tradycji zostaje opisane na tle ...
Body Worlds Gunthera von Hagensa
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012)
Body worlds. The Original Exhibition of Real Human Bodies Muzeum Nauki i Przemysłu w Chicago III-IX 2011.
Mieczysław Górowski - (Auto)portrety. Plakaty i szkice
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012)
M. Górowski, (Auto)portrety. Plakaty i szkice Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie X 2012.
Czy Daodejing Laozi daje podstawy do interpretacji mistycznej?
(Koło Studentów Filozofii przy Instytucie Filozofii UAM Poznań, 2013)
W swoich dziełach dotyczących historii filozofii chińskiej Feng Youlan nazwał daoizm „filozofią” tamtego świata”. Daodejing, tekst przypisywany mędrcowi Laozi, jest najstarszym i pierwszym z kanonicznych tekstów daoizmu. ...