Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 19
Tradycja edukacji muzyką w kulturze chińskiej. Klasyczne źródła filozoficzne
(Uniwersytet Jagielloński, 2014)
W artykule opisuję tradycję edukowania za pomocą odpowiedniej muzyki, zapisaną w klasycznych pismach filozofii chińskiej. Muzyka była przez Chińczyków traktowana wyjątkowo, jako narzędzie silnego oddziaływania na umysł i ...
Polski jazz i wolność – refleksja filozoficzna
(Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2014)
W artykule poruszona zostaje kwestia połączenia jazzu i wolności w przypadku polskiej muzyki jazzowej. Problem jest poruszany na tle środowiskowej dyskusju pomiędzy muzykami zajmującymi się mainstreamem a jazzmanami grającymi ...
Emocjonalizm Arystotelesa i znaczenie pojęcia katharsis
(Uniwersytet Jagielloński, 2011)
Artykuł przestawia zasadniczy problem w interpretacji pojęcia katharsis, który wyraża pytanie: „jaki sens funkcji celowościowej należy przypisać kategorii katharsis?”. Do którego elementu „sytuacji tragicznej”, tworzonej ...
Wúxīn jako metoda poznawcza, na podstawie klasycznych pism daoistycznych
(Wydawnictwo Biblioteka, 2014)
Chiński termin wúxīn tłumaczymy jako „nie-umysł” lub „pusty umysł”. Ten specyficzny stan umysłu, związany z „niemyśleniem”, brakiem wartościowania i rozróżniania, jest nieodłącznym elementem strategii działania wypracowanej ...
Music as a Tool for Self-Realization in Chinese Culture: Based on the Practice of Playing the Guqin
(David Publishing Company, 2015-04)
Music has always held an important place in Chinese culture and it has been deeply related to philosophy for ages.
In fact, one could say it played a key role in creating Chinese culture and civilisation. It could be ...
Muzyka swobodnie improwizowana – sztuka performatywna par excellence.
(Wydawnictwo LIBRON, 2013)
W artykule „W kierunku etyki improwizacji” napisanym w 1971, Cornelius Cardew, brytyjski kompozytor awangardowy zainteresowany improwizacją, zaproponował „bycie muzyką” jako modus działania improwizatorów, w odróżnieniu ...
In Search of Praxeology of 'Improvised Art'. The Daoist Turn
(Academicians' Research Center, 2014-11)
The following essay is dedicated to free improvisation in music, and specifically to the search for tools to effectively carry out this activity. It concerns music, not in the sense of sound phenomena, but in the sense of ...
Podwójna czasowość narracyjna reportażu ponowoczesnego. Tochman - Szczygieł - Hugo-Bader i absolutna teraźniejszość
(Towarzystwo Studiów Dziennikarskich, 2013)
The aim of herein paper is to point out a narratology as an inspiring source of inspiration for studies on the literary reportage. Following the most important debates of last decades—especially those on philosophy of ...
Spontaneous Expression and Spontaneous Improvisation: What Contemporary Improvising Artists Can Learn from Chinese Artist-Philosophers.
(Uniwersytet Jagielloński, 2014)
Spontaneous expression is a unique method of artistic creation that emerged from within
a circle of Chinese Confucian scholar-philosophers for whom artistic creation complemented their philosophical activities. Free ...
Literary Journalism in Poland. The difficult legacy of Ryszard Kapuściński's books
(International Association for Literary Journalism Studies, 2013-10)