Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 48
Pomiar podobieństwa obiektów w świetle skal pomiaru i wag zmiennych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2002)
W artykule zaprezentowano przegląd miar odległości obiektów w świetle skal pomiaru i sposobów wprowadzania wag zmiennych. Artykuł jest rozszerzoną i uzupełnioną wersją artykułu Walesiaka [1994]. W nowej wersji artykuł ...
Przegląd podstawowych zastosowań metod statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2006)
The author discusses main applications of selected multivariate statistical methods in solving marketing problems. In the first part of the article classification of multivariate methods in marketing research was presented ...
Dopuszczalne działania na liczbach w badaniach marketingowych z punktu widzenia skal pomiarowych
(Akademia Ekonomiczna we WrocławiuWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 1996)
From the point of view of various scales or measurement, the author considers the following problems of data analysis in marketing research: a) transformation of scales of measurement, b) normalization of values of variables.
Remarks on the dependence measures and the distance measures
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2004)
The paper gives some proposals to construct measures of dependence, being the alternatives to the classical correlation coefficient. They are based on two other norms. One of the proposals uses relation between squared ...
Conjoint measurement w analizie danych marketingowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 1997)
The paper presents methodological aspects of conjoint measurement and applications or the method in marketing data analysis. In the final part of the paper a numerical example or metric conjoint analysis is discussed. We ...
Problemy decyzyjne w procesie klasyfikacji zbioru obiektów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2004)
In the article eight major steps in a cluster analysis are discussed (see [Milligan 1996,342-343]):
1. Selection of objects to cluster,
2. Selection of variables to be used,
3. Decisions concerning variable normalisation,
4. ...
Symulacyjna optymalizacja wyboru procedury klasyfikacyjnej dla danego typu danych – oprogramowanie komputerowe i wyniki badań, s. 120-129
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2006)
In typical cluster analysis study eight major steps are distinguished (see Milligan [1996, 342-343]; Walesiak [2005]). Four of them represent the critical steps: decisions concerning variable normalisation formula, selection ...
Wybrane zagadnienia klasyfikacji obiektów z wykorzystaniem programu komputerowego clusterSim dla środowiska R
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2007)
Package clusterSim has been written in R language. It contains one main function cluster.Sim and sixteen auxiliary functions. The article presents selected auxiliary functions of clusterSim program and examples of the ...
Problemy selekcji i ważenia zmiennych w zagadnieniu klasyfikacji, s. 106-118
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2005)
Choice of variables is the one of the most important steps in a cluster analysis. Variables used in applied clustering should be selected and weighted carefully. In cluster analysis we should include only those variables ...
Przegląd zastosowań metod klasyfikacji i porządkowania liniowego w rozwiązywaniu problemów marketingowych
(Główny Urząd Statystyczny i Polskie Towarzystwo Statystyczne, 1993)
W artykule przedstawiono przegląd zastosowań metod klasyfikacji i porządkowania liniowego w rozwiązywaniu konkretnych problemów marketingowych.