Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 19
Koncepcja sztuki w klasycznym daoizmie
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2013)
Koncepcje sztuki wypracowane na Dalekiego Wschodu nie są bynajmniej tak jednorodne, jak się wydaje z perspektywy Europy. Za to na pewno są znacznie się różniące od wypracowanych na „Starym Kontynencie”. W kulturach kręgu ...
In Search of Praxeology of 'Improvised Art'. The Daoist Turn
(Academicians' Research Center, 2014-11)
The following essay is dedicated to free improvisation in music, and specifically to the search for tools to effectively carry out this activity. It concerns music, not in the sense of sound phenomena, but in the sense of ...
Wúxīn jako metoda poznawcza, na podstawie klasycznych pism daoistycznych
(Wydawnictwo Biblioteka, 2014)
Chiński termin wúxīn tłumaczymy jako „nie-umysł” lub „pusty umysł”. Ten specyficzny stan umysłu, związany z „niemyśleniem”, brakiem wartościowania i rozróżniania, jest nieodłącznym elementem strategii działania wypracowanej ...
Music as a Tool for Self-Realization in Chinese Culture: Based on the Practice of Playing the Guqin
(David Publishing Company, 2015-04)
Music has always held an important place in Chinese culture and it has been deeply related to philosophy for ages.
In fact, one could say it played a key role in creating Chinese culture and civilisation. It could be ...
Gŭqín (古琴) – muzyczny instrument filozofów. W jaki sposób gra na gu qin i słuchanie muzyki na nim wykonywanej prowadzi do mądrości?
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2013)
Gŭqín, starożytny, chiński instrument strunowy sam w sobie jest zjawiskiem niezwykłym. Prawdopodobnie jest najstarszym instrumentem solowym, zachowanym do naszych czasów w formie nie zmienionej, co najmniej od 2500 lat. ...
4'33'' a daoistyczna koncepcja "Muzyki bez Dźwięku"
(Akademia Muzyczna w Krakowie, 2014)
Na temat utworu 4'33 Johna Cage napisano już bardzo wiele analiz. W zachodnim kręgu kulturowym, utwór muzyczny w którym nie wykonuje się żadnych dźwięków jest swoistym wyzwaniem i wydarzeniem. Nie proponując w zasadzie ...
Emocjonalizm Arystotelesa i znaczenie pojęcia katharsis
(Uniwersytet Jagielloński, 2011)
Artykuł przestawia zasadniczy problem w interpretacji pojęcia katharsis, który wyraża pytanie: „jaki sens funkcji celowościowej należy przypisać kategorii katharsis?”. Do którego elementu „sytuacji tragicznej”, tworzonej ...
Podwójna czasowość narracyjna reportażu ponowoczesnego. Tochman - Szczygieł - Hugo-Bader i absolutna teraźniejszość
(Towarzystwo Studiów Dziennikarskich, 2013)
The aim of herein paper is to point out a narratology as an inspiring source of inspiration for studies on the literary reportage. Following the most important debates of last decades—especially those on philosophy of ...
Tradycja a rozumienie sztuki w filozofii Hansa-Georga Gadamera
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013)
Artykuł jest wprowadzeniem do zagadnienia tradycji obecnego w refleksji H.-G. Gadamera. Autorka analizuje tradycję z uwagi na jej związki ze sztuką. W pierwszej części tekstu pojęcie tradycji zostaje opisane na tle ...
Czy Daodejing Laozi daje podstawy do interpretacji mistycznej?
(Koło Studentów Filozofii przy Instytucie Filozofii UAM Poznań, 2013)
W swoich dziełach dotyczących historii filozofii chińskiej Feng Youlan nazwał daoizm „filozofią” tamtego świata”. Daodejing, tekst przypisywany mędrcowi Laozi, jest najstarszym i pierwszym z kanonicznych tekstów daoizmu. ...