Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce
Abstract
Projekt badawczy zatytułowany Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce miał dwa podstawowe cele. Pierwszym z nich było stworzenie kompleksowego portretu animacji i edukacji kulturowej w Polsce: określenie kim są animatorzy i edukatorzy kulturalni w Polsce; jakie modele edukacji i animacji kulturowej preferują i wcielają w życie oraz jakie cele mają wypełniać takie działania; jakimi narzędziami się posługują i w jakiej skali i logice czasowej działają; jakie są ich relacje z podmiotami odpowiedzialnymi za zarządzanie sferą kultury i za jej finasowanie i z kim współpracują; kim są odbiorcy i uczestnicy działań animacyjnych i edukacji kulturowej, jak się ich pozyskuje i z jakim skutkiem; jakie są najważniejsze typów zasobów, którymi dysponują podmioty edukujące i animujące oraz na jakie przeszkody i trudności napotykają oni w swojej pracy. Drugim z celów była ewaluacja Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zatytułowanego „Edukacja kulturalna”.
Punktem wyjścia dla projektu była baza wniosków grantowych złożonych w programie MKiDN „Edukacja kulturalna” w edycji 2012, a głównym uczestnikiem badań – zbiorowość wnioskodawców. W pierwszym etapie badania analizie poddano charakterystykę i treść proponowanych we wnioskach przedsięwzięć oraz cechy aplikujących podmiotów. Kolejne etapy badania zrealizowano wśród wnioskodawców, pogłębiając wiedzę na temat sposobów ich myślenia i działania oraz realizowanych przez nich projektów. Drugi etap badań polegał na pogłębionych wywiadach telefonicznych oraz sondażu internetowym, które przeprowadzono wśród animatorów i edukatorów reprezentujących podmioty aplikujące w programie ministerialnym, które poddano następnie pogłębionej analizie jakościowej i statystycznej. Trzeci etap badań to sześć studiów przypadków funkcjonowania programów animacji kulturowej w różnych miejscach Polski, wybranych z puli projektów, które uzyskały dofinansowanie MKiDN w analizowanym programie. Składały się na niego badania wykonane podczas kilkudniowych pobytów w miejscowościach, w których znajdują się siedziby autorów tych przedsięwzięć i w których realizowali swoje działania: wywiady pogłębione z wykonawcami i uczestnikami projektów, przedstawicielami lokalnych instytucji kultury, organizacji pozarządowych oraz władz samorządowych, wykonanie dokumentacji wizualnej, zebranie i analiza dokumentacji wykonanej przez autorów projektu.
Wyniki badania zostały zebrane w czterech raportach cząstkowych oraz raporcie końcowym.
Collections
- Książki / Books [2784]