Show simple item record

dc.contributor.authorZieliński, Paweł
dc.date.accessioned2015-01-08T08:42:04Z
dc.date.available2015-01-08T08:42:04Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.citationP. Zieliński, Samorealizacja i samowychowanie w zen i metodzie Silvy, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, Częstochowa 2000.pl_PL
dc.identifier.isbn83-7098-642-0
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/5999
dc.description.abstractNieco zmieniona publikacja rozprawy doktorskiej. Monografia ma charakter pracy interdyscyplinarnej, odwołującej się do dorobku nauk pedagogicznych, zwłaszcza teorii wychowania, psychologicznych: psychologii rozwojowej i wychowania; filozoficznych: etyki i antropologii filozoficznej; religioznawstwa, socjologii kultury i innych. Praca składa się z trzech rozdziałów: 1) Proces samowychowania i emancypacji człowieka; 2) Charakterystyka dwóch systemów relaksowo-koncetrujących: medytacji zen oraz metody Silvy; 3) Samowychowawcze wartości medytacji zen oraz metody Silvy, ponadto zawiera: transkrypcję fonetyczną z języka chińskiego i japońskiego, glosariusz zen, metody Silvy oraz Bibliografię.Praca skupia się na prezentacji przede wszystkim pedagogicznego wymiaru omawianych systemów. Jej główny problem badawczy zawiera się w pytaniu: jakie cechy obu badanych systemów stanowią o ich walorach cennych dla pedagogiki, zwłaszcza w zakresie samowychowania człowieka? W pracy rozważono następujące szczegółowe problemy badawcze: - czym na gruncie pedagogiki jest "samowychowanie"? - jakie zachodzą związki między rozwojem moralnym człowieka a jego wychowaniem? - czy i jakiego rodzaju kryzys dotknął cywilizację ludzi świata zachodniego? - czy we współczesnej edukacji występuje kryzys, a jeżeli tak, to jakich jej funkcji dotyczy? - jak są rozumiane podstawowe pojęcia pedagogiki humanistycznej? - czym są metody relaksowo-koncentrujące i jakie techniki stosuje się na ich gruncie? - czym jest medytacja w świetle współczesnych badań naukowych? - jaka jest historia, doktryna i na czym polega praktyka buddyzmu zen? - jakie wartości pedagogiczne, zwłaszcza powiązane z samowychowaniem człowieka, zawiera system zen? - jaka jest historia oraz zaplecze teoretyczne metody Silvy? - jakie wartości pedagogiczne niesie metoda Silvy? - czy zen i metoda Silvy posiadają wartości humanistyczne? - czy istnieją inne wartości w analizowanych systemach i jaką rolę odgrywają w procesie samowychowania człowieka?pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowiepl_PL
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectmedytacjapl_PL
dc.subjectsamokontrola umysłupl_PL
dc.subjectmetoda Silvypl_PL
dc.subjectzenpl_PL
dc.subjectedukacja alternatywnapl_PL
dc.subjectwychowanie dalekowschodniepl_PL
dc.titleSamorealizacja i samowychowanie w zen i metodzie Silvypl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookpl_PL
dc.contributor.organizationAkademia im. Jana Długosza w Częstochowiepl_PL
dc.description.epersonPaweł Zieliński


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Dozwolony użytek
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.